• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Här blir fröken den som behöver hjälp - en undersökning om pedagogers syn på IKT användningen i dagens skola

Sammanfattning
Sammanfattning: Författaren anser sig se en brist mellan de fördelar som IKT i skolan har enligt forskning och hur den används ute i verksamheterna. Detta examensarbete skall behandla varför denna brist förekommer och vad bristen innefattar. Om det är pedagogernas intresse, kunskaper, inställning som brister eller om det är en fråga om tekniken ute i skolorna som inte är tillräcklig. Syfte: Syftet med denna uppsats är att jämföra hur lärares tekniksyn skiljer sig i teori och praktik. Genom tre frågeställningar, Hur ser pedagogerna på tekniken i teorin? Hur använder sig pedagogerna av tekniken i praktiken? Om det finns en skillnad mellan hur pedagogerna ser på tekiken i teorin och i praktiken vad är det som gör att denna skillnad existerar?   Metod: Författaren har valt att använda sig utav en kvalitativ undersökningsdesign. Det har genomförts intervjuer med enskilda pedagoger ute i verksamheterna. Senare så har även dessa pedagoger observerats. Detta för att författaren skall kunna jämföra de åsikter som pedagogen uttrycker och hur den använder sig av IKT i undervisningssituationer. Resultat:  Datorn används mest till att skriva rent texter eller söka fakta på.  Pedagogerna ser tekniskt krångel med datorer och teknik som ett stort problem.  Pedagogernas åsikter och inställning till IKT påverkar i stor grad om IKT används.  Pedagogerna uttrycker att IKT är en viktig del av undervisningen i framtiden och att det behövs mer utbildning inom detta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26134
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26134_1.pdf (291.9Kb)
Datum
2011
Författare
Holmqvist, Anna-Karin
Nyckelord
IT
IKT
didaktik
Pedagogiskt ställningstagande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV