• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur arbetar man i förskolan med tema? En kvalitativ studie om fyra pedagogers uppfattningar om tematiskt arbetssätt.

Abstract
Bakgrund Jag har läst Barn och ungas uppväxt villkor där många av kurser handlar om hur barn lär sig genom olika estetiska uttryck. I och med den verksamhetsförlagda utbildningen har jag haft förmånen att vara som student på olika förskolor. Där av har jag stött på termen tematiskt arbete i förskolan. Då jag har vart på olika förskolor och lagt märke till att pedagogerna arbetar väldigt olika med tema. Just detta olikheter i pedagogernas arbetssätt väckte min nyfikenhet kring frågor så som; vem som bestämmer innehållet och ur vems perspektiv och hur detta sker. Frågor som: Hur presenteras de tematiska arbeten på förskolan och vems intresse styr temat samt hur delaktiga är barnen i sitt lärande. Syfte Syftet med studien är att undersöka några pedagogers inställning till tematiska arbetssätt och hur pedagogerna ur ett barnperspektiv gör barnen delaktiga i sitt eget lärande. Detta gjordes genom följande frågeställningar. Hur skildrar pedagogerna själva hur det arbetar tematiskt? Hur beskriver pedagogerna att de arbetar med tematiskt arbete utifrån ett barnperspektiv? Metod och material Jag har valt att använda mig av en kvalitativ undersökning, det vill säga en studie baserad på fyra pedagogers intervjuer. Med hjälp av en intervjuguide har jag ställt en mängd olika frågor för att försöka besvara mina frågeställningar. Detta har genomförts genom att jag har besökt fyra olika förskolor och intervjuat en pedagog på vardera förskolan. Alla förskolorna var kommunala dock profilerade sig två av förskolorna som Reggio Emilia inspirerade. Resultat Jag har funnit att de fyra pedagoger jag intervjuat har visat stora likvärdigheter i hur de ser på det tematiska arbetet i förskolan. Förhållningssätten hos pedagogerna visar på stora likheter kring hur de ser på barns lärande utifrån ett tematiskt arbete. De olikheter som studien har visat har vart ytterst få. Det som skiljde sig mest åt har vart att de Reggio Emilia inspirerade förskolorna valt att kalla det tematiska arbetet för projekt och att det är enbart barnens intresse som styr deras projekt och pedagogen följer med som en medresenär på projekt resans gång. Medans de andra två förskolornas pedagoger uttryckte att barnens intresse styr det tematiska arbetet, men att pedagogerna är de som utmanar och leder arbetet vidare. Denna studie har gett mig insikt i hur jag kommer att utöva tematiskt arbete och hur relevant det är med tematiska arbetssätt i förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26137
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26137_1.pdf (189.2Kb)
Date
2011
Author
Grankvist, Christina
Keywords
Sociokulturellt perspektiv
Tematiskt arbetssätt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV