Tillsammans är vi starka! En studie om pedagogers och rektorers förhållningssätt i relation till skolklimat
Abstract
Mitt syfte med detta examensarbete har varit att ta reda på hur pedagoger och rektorer funderar kring och arbetar
med klassrums- och skolklimat på grupp- och organisationsnivå. Jag har använt mig av samtalsintervjuer med
ostrukturerade frågor, samt en gruppintervju. Jag har sedan analyserat resultaten med hjälp av teorier, som
exempelvis ett gruppsykologiskt perspektiv, för att hitta förslag för vad som kan utvecklas i skolans arbete på
grupp- och organisationsnivå. Jag har kommit fram till att pedagoger och rektorer är väldigt medvetna om
betydelsen av ett gott klimat i klassrummet och skolan samt att samverkan är en förutsättning för att
framgångsrikt driva verksamheten framåt. Denna samverkan kräver ett aktivt och medvetet arbetssätt på tre olika
nivåer, uppgifts-, samspels- och ledningsdimensionen. Jag menar att mitt arbete har betydelse för lärare, rektorer
och annan personal i skolan, då det bidrar med idéer och förslag för hur skolans klimat och därmed elevernas
kunskapsresultat kan förbättras. Min förhoppning är även att föräldrar och andra personer som är viktiga för
barnet, utifrån detta arbete inspireras och inser vilken viktig roll de spelar för skolan och därmed sina barn.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Gustafsson, Emelie
Övrigt, Övrigt
Keywords
Skolklimat
grupper
samverkan
lärande
välmående
Language
sv