• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La educación para el desarrollo sostenible - ¿Posible con las directrices actuales?

Sammanfattning
Skolan anses vara ett av de främsta verktygen för att lösa vår tids kanske största utmaning: en hållbar samhällsutveckling. Det pedagogiska resultatet av de senaste fyrtio årens miljöforskning kallas för utbildning för hållbar uteckling. En grundläggande faktor i denna inrikting är att perspektivet på hållbar utveckling ska vara integrerat i samtliga discipliner och inte undervisas som ett separat ämne. Trots detta så visar en utredning av Skolverket från 2001 att detta perspektiv tenderar att inkluderas mer i särskilda ämnen såsom samhällskunskap och naturkunskap. Detta får oss att ställa frågan om utbildning för hållbar utveckling är bättre anpassat till vissa ämnen än andra. Den här uppsatsen syftar till att visa ideologiska och epistemologiska skillnader mellan kursplaner i olika ämnen för att problematisera möjligheterna till att implementera det holistiska perspektiv som karaktäriserar utbildning för hållbar utveckling med de nuvarande kursplanerna. Hypotesen är att de ideologiska och epistemologiska drag som karaktäriserar utbilding för hållbar utveckling är mer anpassade till vissa ämnen än andra. Vår metod består i en komparativ textanalys där vi jämför kursplanerna i moderna språk och samhällskunskap utifrån ett utbildningsfilosofiskt och epistemologiskt perspektiv. I analysen visar det sig att kursplanen i samhällskunskap i stor utsträckning har sin utbildningsfilosofiska utgångspunkt gemensamt med utbildning för hållbar utveckling medan moderna språk uppvisar andra ideologiska grunder. Trots att detta resultat i sig inte påvisar en omöjlighet att inkludera utbildning för hållbar utveckling i moderna språk visar det en brist i kursplanerna i förhållande till det internationella och nationella mål som syftar till att inkludera utbildning för hållbar utveckling i svenska skola.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26148
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student essay (376.4Kb)
Datum
2011-07-01
Författare
Olsson, Pontus
Nyckelord
interdisciplinariedad
planes de curso
análisis comparativo
filosofías educativas
la EDS
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2011-028
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV