• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EL INGLÉS COMO PUENTE ENTRE EL SUECO Y EL ESPAÑOL. La utilización del inglés como recurso didáctico en la enseñanza del E/LE en la escuela básica sueca a la luz de la lingüística aplicada y su plasmación en la serie de material didáctico ¡VALE!

Sammanfattning
Syftet med det här arbetet är att visa nyttan av det engelska språket som verktyg inom undervisningen av spanska som språkval inom den svenska grundskolan. Arbetets hypotes är att kunskaperna, som de svenska eleverna redan har i engelska, kan underlätta inlärningen både av morfsintaktiska strukturer och ordförråd inom spanska språket om relationerna, kontrasterna och likheterna som finns mellan de här tre språken synliggörs. Hypotesen grundar sig på tidigare studier som visar att L2 kan påverka i L3s inlärning och på faktumet att det finns ett visst samband mellan engelskan och spanskan, på grund av det historiska inflytandet av de romanska språken på engelskan. Metodvalet har sin grund i kontrastiv analys och visar på likheterna mellan engelska och spanska där skillnaderna mellan spanska och svenska är stor eller större jämfört med spanska - engelska. Analysen utgår från de kontraster mellan svenskan och spanskan som Söhrman presenterar inom den morfsyntaktiska planen och går vidare med att utforska om och på vilket sätt läroböckerna i serien ¡VALE! utnyttjar hypotesen. Studien stannar dock inte enbart vid morfsintaktiska aspekter utan det vidgas till att även belysa ordförråd. Arbetet visar på flera argument för att använda engelskan som instrument inom undervisningen av spanska i den svenska grundskolan, trots att det inte finns tidigare forskning som direkt framställer dess möjligheter. Teorin bekräftas också i praktiken genom att det finns läroböcker som till viss del redan utnyttjar arbetssättet. Studien blir en faktor för reflektion när läraren i spanska vill skapa eget material för att ytterligare utnyttja möjligheterna med att använda engelska som ett instrument i undervisningen av spanska.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26150
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student essay (814.3Kb)
Datum
2011-07-01
Författare
Ortel Loras, Carlos
Nyckelord
Lingüística contrastiva
Enseñanza de una lengua extranjera
Didáctica
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2011-030
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV