Attrahera, motivera och behålla – Employer branding på Attendo Care
Abstract
Syftet med den här studien är att göra en nulägesanalys på Attendo Care för att undersöka hur de i dagsläget arbetar med att presentera sig som en attraktiv arbetsgivare. Vidare ska studien undersöka hur Attendo Care kan arbeta i framtiden för att attrahera och behålla kompetenta medarbetare.
Teori/Tidigare forskning Om ett företag kan säkerställa att dess värderingar även delas av de anställda förbättras de senares hälsa och företagets lönsamhet (Edwards 2010:5). En organisations attraktivitet som arbetsgivare benämns employer branding (Backhaus & Tikoo 2004:501). Enligt Barrow och Mosley (2005:4) handlar employer branding om de fördelar en anställd får tack vare sin anställning. Dessa fördelar kan vara funktionella, ekonomiska och psykologiska.
Metod I studien användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som tillvägagångssätt för insamling av material. Sju djupintervjuer med chefer inom företaget samt korta strukturerade intervjuer med tretton anställda genomfördes.
Resultat Attendo Care har ett gediget värderingsarbete med effektiva verktyg såsom värderingscoacher. I intervjuerna framkom att ingen enhet inom företaget i dagsläget upplevde några problem med att attrahera kompetent arbetskraft. Resultatet visade på många styrkor ute i verksamheten som att de exempelvis har ett aktivt arbete med sina värderingar och att personalen har tydliga möjligheter att påverka sin arbetssituation. Även vissa aspekter som kan förbättras kom fram under intervjuerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-07-14Author
Welander, Pauline
Neuman, Karl
Keywords
värderingar
attraktivitet
employer branding
vårdbranschen
delaktighet
Language
swe