• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Programme on Human Resource Development and Labour Relation / Personalvetarprogrammet
  • Kandidatuppsatser / Personalvetarprogrammet
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Programme on Human Resource Development and Labour Relation / Personalvetarprogrammet
  • Kandidatuppsatser / Personalvetarprogrammet
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attrahera, motivera och behålla – Employer branding på Attendo Care

Sammanfattning
Syftet med den här studien är att göra en nulägesanalys på Attendo Care för att undersöka hur de i dagsläget arbetar med att presentera sig som en attraktiv arbetsgivare. Vidare ska studien undersöka hur Attendo Care kan arbeta i framtiden för att attrahera och behålla kompetenta medarbetare. Teori/Tidigare forskning Om ett företag kan säkerställa att dess värderingar även delas av de anställda förbättras de senares hälsa och företagets lönsamhet (Edwards 2010:5). En organisations attraktivitet som arbetsgivare benämns employer branding (Backhaus & Tikoo 2004:501). Enligt Barrow och Mosley (2005:4) handlar employer branding om de fördelar en anställd får tack vare sin anställning. Dessa fördelar kan vara funktionella, ekonomiska och psykologiska. Metod I studien användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som tillvägagångssätt för insamling av material. Sju djupintervjuer med chefer inom företaget samt korta strukturerade intervjuer med tretton anställda genomfördes. Resultat Attendo Care har ett gediget värderingsarbete med effektiva verktyg såsom värderingscoacher. I intervjuerna framkom att ingen enhet inom företaget i dagsläget upplevde några problem med att attrahera kompetent arbetskraft. Resultatet visade på många styrkor ute i verksamheten som att de exempelvis har ett aktivt arbete med sina värderingar och att personalen har tydliga möjligheter att påverka sin arbetssituation. Även vissa aspekter som kan förbättras kom fram under intervjuerna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26295
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Personalvetarprogrammet
Fil(er)
gupea_2077_26295_1.pdf (395.7Kb)
Datum
2011-07-14
Författare
Welander, Pauline
Neuman, Karl
Nyckelord
värderingar
attraktivitet
employer branding
vårdbranschen
delaktighet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV