• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De tysta kodernas kommunikativa och sociala betydelse –ur ett andraspråksperspektiv

Sammanfattning
När människor kommunicerar sänds både medvetna och omedvetna signaler. Dessa signaler är socialt och kulturellt bundna och därmed inget som människor till vardags reflekterar över i möten inom den egna kulturgemenskapen. För vuxna andraspråksinlärare i Sverige kan det däremot vara svårt att få syn på de tysta, sociala konventioner som gäller vid kommunikation, om dessa kunskaper inte belyses i undervisningen. Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur den tysta kommunikationen påverkar människors möjligheter till samförstånd och möten över kulturgränserna. Fokus har varit på andraspråksinlärares förhållningssätt i samtal beträffande ögonkontakt, turtagning, intonation och avstånd till motparten. Tidigare forskning inom ämnet svensk kommunikation är tämligen bristfällig. Stor vikt har fästs vid Allwoods och Dauns kulturbegrepp och deras tankar kring svenska kommunikationsmönster. Studien är kvalitativ och intervjuer har genomförts med fyra verksamma och behöriga lärare inom Sfi. Resultatet i studien visar att andraspråksinlärares kännedom om svenska sociala koder är av nytta för välfungerande kommunikation. Informanterna uppger att kunskaper ökar möjligheterna till möten över kulturgränserna. Dock råder viss oenighet bland informanterna kring huruvida Sfi-lärare bör undervisa explicit i ämnet tyst kommunikation. Somliga informanter menar att implicit undervisning är att föredra då det handlar om att ta vara på den befintliga kontexten för att bemöta kommunikativa och kulturella olikheter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26372
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_26372_1.pdf (390.4Kb)
Datum
2011-07-29
Författare
Malaza-Axunger, Sibongile
Nyckelord
svenska som andraspråk
Svenska för invandrare (Sfi)
ickeverbal och tyst kommunikation
ögonkontakt, turtagning
intonation
rumsligt avstånd
kommunikativ kulturgemenskap
Serie/rapportnr.
Specialarbete, 15 hp
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV