Show simple item record

dc.contributor.authorCareborg, Karin
dc.date.accessioned2011-09-15T08:26:13Z
dc.date.available2011-09-15T08:26:13Z
dc.date.issued2011-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26802
dc.description.abstractStudiens syfte är att förstå hur statens fokus för att utbilda rektorer har ändrats över tid. Arbe-tet består i att studera två skilda statliga texter som talar om rektorsutbildning. Den första texten är Lärande ledare – Ledarskap för dagens och framtidens skola (2001) (Text 1) och den andra texten är Tydligare ledarskap i skolan och förskolan – förslag till en ny rektors¬utbildning Ds 2007:34 (Text 2). Mellan de båda texternas tillkomst har det gått sex år. Undersökningsfrågorna är: Vad uttrycker de två texterna om skolledare och den utbildning skolledare behöver? I vilken tidsanda skrevs respektive text? Vilka förändringar/förskjut¬ningar i synen på rektorns roll och utbildning kan iden¬tifieras? Metoden som använts är diskursanalys. Jag har tittat på vad som anges som problem, vilka orsakerna till problemet är och vilka lösningar till problemet som finns. På så vis analyserar jag systematiskt utvalda citat ur de båda texterna. Dessutom gör jag en analys av frekvensen av sju utvalda nyckelord i vardera texten. Texterna sätts in i den tidsanda som rådde när respektive text publicerades. Resultatet visar på en förskjutning eller glidning av vissa ords innebörd mellan år 2001, när Text 1 publicerades, till 2007, när Text 2 trycktes. Under denna tid har styrdokumenten som anger rektorsuppdraget varit oförändrade. Några exempel på betydelseglidningar jag hittat är: Ordet demokratisk går från att innebära rektorns demokratiska förhållningssätt till att stå för elevens rättssäkerhet i förhållande till demokratiskt fattade beslut. Ordet lärande går från att beskriva lärande i organisationen till att innebära elevens lärande. Beskrivningen av rektors-arbetets ramar och förutsättningar ändras till att beskriva den enskilda rektorns arbete.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatexamensv
dc.relation.ispartofseriesVT10-2611-11 PDGX62sv
dc.subjectrektorsutbildningsv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectskoljuridiksv
dc.subjectskolledaresv
dc.titleLärande ledare eller tydligare ledarskap? En diskursanalytisk studie av två dokument som ligger till grund för statlig rektorsutbildningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record