Gymnasieelevers läsförståelse. En grupp pedagogers åsikter kring screeningtest och läsförståelseundervisning
Abstract
Syfte: Detta arbete syftar till att undersöka en grupp gymnasielärares samt specialpedagogers syn på läsförståelse och läsförståelseundervisning samt deras erfarenheter av screeningtest av elevers läsförståelse.
Teori: Läsförståelse är komplext och svårdefinierbart med flera delar som är beroende av varandra. Faktorer som tycks viktiga för att bidra till en elevs ökade läsförståelseförmåga är en interaktiv läsförståelseundervisning, en kompetent lärare och en passande organisation kring elevgrupperingar och miljö.
Metod: En webbenkät skickades ut till en grupp gymnasiepedagoger på en västsvensk skola. Frågorna som ställdes berörde ämnen som gymnasieelevers läsförståelse, läsförståelseundervisning och dess organisation. Frågor ställdes också kring de screeningtest som årligen utförs på skolan och som ligger till grund för resursfördelningen av det specialpedagogiska stödet.
Resultat: Pedagogerna i denna undersökning anser att läsförståelseundervisning är viktigt och att en persons läsförståelse är en viktig del för att kunna vara en aktiv samhällsmedborgare. Få pedagoger menar att de själva har kompetens för att möta detta behov, men flertalet pedagoger ställer sig positiva till kompetensutveckling. På frågan hur en lyckad läsförståelseundervisning skulle organiseras svarade ett stort antal pedagoger att de inte var kompetenta att svara. Pedagogernas inställning och erfarenhet av screeningtesten som genomförs årligen på skolan tyder på att få pedagoger har någon kunskap kring det specifika testet och dess syfte. Få pedagoger använder sig av testresultatet när de planerar sin undervisning eftersom få har tagit del av elevernas resultat. Flera pedagoger ställer sig frågande till varför testet genomförs då de anser att det tar en hel del tid för dem att genomföra och rätta. Några som dock verkar ha en god användning för screeningtesten är specialpedagogerna på skolan som använder testet som en metod för sortering av elever som eventuellt är i behov av särskilt stöd. Specialpedagogerna menar att screeningtest är ett snabbt sätt att fånga upp elever och att eventuella åtgärder därför kan sättas in relativt skyndsamt.
Om fler pedagoger satte sig in i screeningtestet, dess syfte och vad dess resultat kan visa, så skulle troligen pedagogerna känna att det var mer användbart även för dem.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-22Author
Bäckman, Christina
Keywords
läsförståelse
screeningtest
gymnasieskola
gymnasielärare
speciallärare
Series/Report no.
Speciallärarprogrammet
VT11-IPS-04 SLP600
Language
swe