• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Om man kan läsa och skriva är man president ..." En livsvärldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola

Abstract
Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur sex nyanlända somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftspråket. Eventuella tankar kring hur respondenterna själva anser att den svenska skolan kan stötta dem är också relevant. Studien utgår från följande tre frågeställningar: 1. Hur har eleverna upplevt mötet med den svenska skolan? 2. Hur har eleverna upplevt mötet med det svenska skriftspråket? 3. I vilken mån anser eleverna att skolan kunnat agera för att underlätta deras skriftspråks-lärande? Teori: Som teoretisk bakgrund redogörs både för skriftspråksforskning som rör barn, och forskning som avser alfabetisering i vuxen ålder. Vidare beskrivs forskning kring andraspråksinlärning, modersmålsundervisning och forskning om livsfrågors eventuella påverkan på skolprestationer. Det sociokulturella perspektivet behandlas också, liksom aktuella styrdokument. Metod: Då avsikten med denna studie varit att ta del av somaliska elevers egna upplevelser vid mötet med den svenska skolan och svenskt skriftspråk valdes kvalitativa forskningsintervjuer som metod. Empirin har vid analys visat sig ha vissa gemensamma beröringspunkter, även om varje enskild respondent bidragit med en egen och unik berättelse. Studien har en livsvärldsfenomenologisk ansats, vilket också innebär att tolkningen av studiens resultat är hermeneutisk. Resultat: Elevernas berättelser är unika, men gemensamt för alla är att de i huvudsak har upplevt mötet med svensk skola som positivt. Då respondenterna redogör för mötet med det svenska skriftspråket ser man tydligt att upplevelsen varierat. Alla nämner visserligen svårigheter, men exakt vad som upplevts svårt har varit olika. På en punkt är dock respondenterna överens. De anser att det är mycket viktigt att behärska det svenska skriftspråket när man lever i Sverige. Utan dessa färdigheter menar de intervjuade att man har begränsad möjlighet att ta en plats i det svenska samhället. Flera av respondenterna jämför med situationen i sitt hemland där det, enligt de intervjuade, inte är lika viktigt att kunna läsa och skriva. På frågan om den svenska skolan kan förbättra något vid mötet med nyanlända framkommer att respondenterna efterfrågar ökad möjlighet att träffa svensktalande elever i skolan och ökad tolerans då eleverna nyttjar sitt modersmål. Man pekar också på behovet av studiehandledning på somaliska.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/27025
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_27025_1.pdf (236.4Kb)
Date
2011-09-23
Author
Larsson, Petra
Keywords
skriftspråk
skola
nyanländ
IVIK
andraspråksinlärning
modersmål
studiehandledning
Series/Report no.
Speciallärarprogrammet
VT11-IPS-09 SLP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV