Konkurrensintensiteten på marknader - vad påverkan den?
Sammanfattning
I ringa utsträckning diskuteras graden av konkurrens. En förklaring kan vara, att konkurrensuppfattningen härrör från neoklassisk teori. En mera realistisk konkurrensuppfattning vinns genom att utgå från SCP-paradigmet. Med hjälp av detta paradigm kan urskiljas tre grupper av begrepp, vilka har inverkan på konkurrensintensiteten, nämligen de strukturella marknadsvillkoren, aktörernas mål och aktörernas agerande för att uppnå målen.
Konkurrensintensiteten på en marknad påverkas också av externa faktorer, såsom konjunkturförändringar, teknisk utveckling och legala förändringar.Konkurrensintensiteten påverkas även av informationen på marknaden och individernas inställning till konkurrens.
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
1999Författare
M. Anderson, Arne
Nyckelord
Konkurrensintensitet; neoklassisk teori; SCP-paradigmet; marknadsstruktur; aktörernas mål; marknadsagerande; voice-mekan
Publikationstyp
Report
Serie/rapportnr.
Working Papers in Economics, nr 1999:16
Språk
sv