Orsaker till studieavbrott och linjebyten i gymnasieskolan
Abstract
Undersökningens syfte är att belysa vilken inverkan studieavbrott och linjebyten får på den sociala och könsmässiga selektionen under gymnasietiden samt huruvida orsakerna till dessa varierar med social bakgrund och kön. Till grund för undersökningen ligger ett riksrepresentativt urval av de 16-åringar som lämnade grundskolan 1979.
Såväl övergång till gymnasieskolan som val av utbildning inom denna är klart relaterad till individernas sociala bakgrund. Individer från högre socialgrupper går oftast direkt till gymnasieskolan och de väljer dessutom i störst utsträckning någon av de längsta och mest teoretiska utbildningslinjerna. Könsskillnaderna
är klart mindre och begränsar sig till 2-åriga linjer, där kvinnorna oftare valt en teoretisk linje medan männen dominerar de yrkesförberedande.
Totalt sett har 1 gymnasist av 10 avbrutit studierna och ytterligare 5% har gjort ett linjebyte mellan någon av följande tre studieinriktningar: 3- och 4-årig linje, 2-årig teoretisk samt 2-årig yrkesförberedande linje. Normalt sker linjebytena i riktning mot kortare eller en mindre teoretiskt inriktad linje.
Studieavbrott och linjebyten tillsammans med den fördröjda övergången till gymnasieskolan medför att socialgruppsskillnaderna ökar i någon mån. Könsskillnaderna tenderar däremot att minska. Avgångsbetyg från grundskolan är den variabel som uppvisar högst samband med studieavbrott/linjebyten. Vid en given betygsnivå
är vidare risken för studieavbrott/linjebyten störst inom lägre socialgrupper och risken är också något större för kvinnor än för män.
Om man på samma sätt tar hänsyn till betygsskillnader studieinriktningarna emellan är avbrotten/linjebytena vanligast inom de 3- och 4-åriga linjerna och minst vanliga på de 2-åriga
yrkesförberedande. Orsakerna till avbrott/linjebyten varierar också med studieinriktning. Så är svårigheter att klara studierna tillsammans med taktikval de vanligaste orsakerna inom 3- och 4-åriga linjer
medan sådana motiv som har med arbete att göra är de viktigaste orsakerna på 2-åriga. På 2-åriga teoretiska linjer tillkommer också den orsaken att man inte kommit in på den linje
man helst önskat. På det hela taget är det de orsaker som är vanligast förekommande på respektive studieinriktning som också svarar för huvuddelen av de socialgrupps- och könsskillnader i frekvensen av avbrott respektive linjebyten som föreligger inom studieinriktningarna. I detta sammanhang bör dock påpekas att ekonomiska faktorer bidragit till att höja andelen linjeavhopp främst inom
lägre socialgrupper på 2-åriga yrkesförberedande linjer. Dessa faktorer har vidare varit av större betydelse för kvinnor än för
män inom såväl teoretiska som yrkesförberedande 2-åriga linjer.
Collections
View/ Open
Date
1986Author
Reuterberg, Sven-Eric
Publication type
report
ISSN
0282-2180
Series/Report no.
Publikationer från Institutionen för pedagogik
1986:17
Language
swe