• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion

Sammanfattning
Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas tillvara och lyfts fram i undervisningen. En interaktionsanalys har gjorts genom strukturerade observationer i klassrummet. Dessutom har intervjuer med lärare och deltagare genomförts. Uppsatsens teoridel utgår från forskare med ett sociokulturellt perspektiv på andraspråkstillägnande, vilka menar att deltagarnas egna yttranden är viktiga ur två aspekter: dels fungerar de språkutvecklande, dels kan de föra in deltagarnas egna perspektiv och erfarenheter i lärandesituationen. Resultatet visar att undervisningen är i hög grad lärarstyrd och att det klart dominerande interaktionsmönstret är I-R-U, vilket innebär att läraren ställer en testfråga som deltagaren svarar på, och som läraren sedan besvarar genom att bedöma svarets korrekthet. Resultatet visar också att interaktionen ser olika ut beroende på vilken aktivitet som pågår, och att de aktiviteter där innehållet ligger nära deltagarnas erfarenheter och intressen generar fler initiativ från deltagarnas sida. Dessutom visar resultatet att en stor andel av tiden i klassrummet ägnas åt individuell läs- och skrivträning. En diskussion förs kring möjliga anledningar till, och konsekvenser av, detta. Att arbeta mer i smågrupper förs fram som en möjlig lösning för att ge deltagarna ett större och mer meningsfullt talutrymme. Att i samtal i helklass oftare utgå från deltagarnas erfarenheter skulle kunna ge samma sak och dessutom kunna leda till mer autentiska frågor från lärarens sida.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/27909
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_27909_3.pdf (360.8Kb)
Datum
2011-10-25
Författare
Brännström, Malin
Nyckelord
Interaktionsmönster
svenska som andraspråk
analfabet
sociokulturell teori
sfi
I-R-U
autentiska frågor
deltagarinitiativ
andraspråksutveckling
Serie/rapportnr.
Specialarbete, 15 hp
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV