• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolsköterskans betydelse - ett rektorsperspektiv

The value of the school nurse- a principal’s perspective

Sammanfattning
Inledning: Skolsköterskan är delaktig i elevhälsoteamet som består av en bred samlad kompetens där målet är att främja barns hälsa och utveckling. Skolsköterskan är ofta ensamarbetande i sin profession vilket kan upplevas som utmanande. Tidigare forskning visade att skolsköterskans arbetsuppgifter inte alltid stämde överens med de förvänt-ningar andra medarbetare inom verksamheten hade. Rektorn, som den närmaste chefen har ansvar för bland annat resursfördelning och organisering av arbetslagen. Eftersom rektorn är betydelsefull för hur skolsköterskans arbete utformas är det av vikt att göra en studie om skolsköterskans betydelse utifrån ett rektorperspektiv. Syfte: Att beskriva rektorns upplevelse av skolsköterskans betydelse inom skolverk-samheten. Metod: Kvalitativa intervjuer med öppna frågor. Analys genom kvalitativ innehållsana-lys. Resultat: Rektorerna upplevde skolsköterskan som betydelsefull inom skolverksamhet-en. Skolsköterskan ansågs vara en tillgång för organisationen genom att utföra ett sam-hällsuppdrag samt vara en aktiv strateg för helhetsförståelsen. Skolsköterskan beskrevs som en garant för lagstadgad skolhälsovård där den medicinska kompetensen och för-mågan att samarbeta i elevhälsoteamet lyftes som centrala. Skolsköterskan var en re-sursperson för både barn och föräldrar. Diskussion: I överensstämmelse med tidigare forskning ansågs de medicinska färdig-heterna som viktiga. I pilotstudien betonades, till skillnad från tidigare forskning skol-sköterskans samhällsuppdrag när det gällde skolans ansvar att följa skollagen. Resultatet antyder att det är värdefullt att genomföra en storskalig studie.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/27974
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_27974_1.pdf (212.7Kb)
Datum
2011-11-16
Författare
Berndt, Hanna
Klink, Veronica
Nyckelord
school nurse
principal
role
experience
value
school health care
teacher
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV