Skolsköterskans hälsofrämjande arbete med psykisk hälsa hos skolungdomar
School nurse’s health promotion work with school adolescents’ mental health
Sammanfattning
Psykisk ohälsa har successivt ökat och blivit ett av de största folkhälsoproblemen i samhället. Skolhälsovården är en del av samhällets folkhälsoarbete, där skolsköterskan har en viktig roll med sitt hälsofrämjande arbete kring skolungdomars fysiska och psykiska hälsa. En pilotstudie genomfördes för ta reda på hur skolsköterskor arbetar hälsofrämjande med skolungdomars psykiska hälsa. Syftet med studien var att undersöka hur skolsköterskor beskriver och upplever sitt hälsofrämjande arbete med psykisk hälsa hos skolungdomar. Pilotstudien genomfördes med en kvalitativ ansats. Författarna intervjuade två skolsköterskor med hjälp av öppna semistrukturerade frågor. Innehållsanalys användes i analysen av resultatet.
I analysen framkom tre huvudkategorier som beskriver skolsköterskans hälsofrämjande arbete och hennes upplevelser av detta: det hälsofrämjande samtalet, att utveckla empowerment hos skolungdomar samt stöd i skolsköterskans arbete. Pilotstudien har visat att metoden kan användas vid en fullskalig studie. Även vidare forskning med en studie om hur skolungdomarna upplever skolsköterskans hälsofrämjande arbete anser författarna skulle vara intressant.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-11-16Författare
Ekelund, Therese
Moberg, Anna
Nyckelord
skolsköterska
ungdomar
psykisk hälsa
hälsosamtal
hälsofrämjande
Språk
swe