Show simple item record

dc.contributor.authorWiman, Stina
dc.contributor.authorAlmestad, Matilda
dc.contributor.authorAlidani, Raghda
dc.date.accessioned2011-11-18T10:14:36Z
dc.date.available2011-11-18T10:14:36Z
dc.date.issued2011-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/27993
dc.description.abstractVår studie baseras på en kvalitativ undersökning. Syftet är att ta reda på indiska ungdomars erfarenheter av sexuell och reproduktiv hälsa utifrån sexualundervisning som den indiska icke-statliga organisationen (NGO) MAMTA implementerat. Detta då sexualundervisning inte är en del av utbildningsväsendet i Indien. Vi vill även undersöka hur lärare på en skola och hur professionella på MAMTA resonerar kring samma ämne. De metoder vi använder för vår datainsamling är fokusgrupper med ungdomar och enskilda intervjuer med de professionella på MAMTA och lärare på skolan. För att analysera vårt material utgår vi från perspektiven socialkonstruktivism, utvecklingspsykologi och intersektionalitet, med fokus på kön, sexualitet och etnicitet. Vi kommer dessutom att analysera med hjälp av tidigare forskning på ämnet. I vårt resultat och analys framgår vikten av sexualundervisning då ungdomarna inte får tillgång till adekvat kunskap kring sexuell och reproduktiv hälsa i något annat forum. Ungdomarna får mycket kunskap om bland annat kroppens fysiologi och om HIV/AIDS. Däremot får de begränsad kunskap kring sexualitet, vilket framkommer tydligt i vår studie, då ungdomarna själva knappt talar om ämnet. Detta kan förklaras utifrån att det finns många restriktioner och tabun kring sexualitet i det indiska samhället. Vi kan utifrån vårt resultat se att det finns en diskrepans mellan MAMTA:s ideal och ungdomarnas verklighet. Därför blir det blir viktig att arbeta med både lärare och föräldrar och deras egna värderingar för att de ska kunna förmedla adekvat kunskap till ungdomarna. Vår studie visar även på att det finns stora könsskillnader bland annat gällande tillgång till information och utbildning samt möjlighet till sexuell praktik och användande av preventivmedel. Vi kan även se skillnader i hur pojkar och fickor resonerar kring äktenskapet och vad det innebär.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectIndien, könsskillnader, sexualundervisning, sexuell och reproduktiv hälsa,sv
dc.titleIt was only a few years ago I learned the word for condom in Hindi - Ensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record