dc.contributor.author | Wiman, Stina | |
dc.contributor.author | Almestad, Matilda | |
dc.contributor.author | Alidani, Raghda | |
dc.date.accessioned | 2011-11-18T10:14:36Z | |
dc.date.available | 2011-11-18T10:14:36Z | |
dc.date.issued | 2011-11-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/27993 | |
dc.description.abstract | Vår studie baseras på en kvalitativ undersökning. Syftet är att ta reda på indiska ungdomars
erfarenheter av sexuell och reproduktiv hälsa utifrån sexualundervisning som den indiska
icke-statliga organisationen (NGO) MAMTA implementerat. Detta då sexualundervisning
inte är en del av utbildningsväsendet i Indien. Vi vill även undersöka hur lärare på en skola
och hur professionella på MAMTA resonerar kring samma ämne. De metoder vi använder för
vår datainsamling är fokusgrupper med ungdomar och enskilda intervjuer med de
professionella på MAMTA och lärare på skolan. För att analysera vårt material utgår vi från
perspektiven socialkonstruktivism, utvecklingspsykologi och intersektionalitet, med fokus på
kön, sexualitet och etnicitet. Vi kommer dessutom att analysera med hjälp av tidigare
forskning på ämnet.
I vårt resultat och analys framgår vikten av sexualundervisning då ungdomarna inte får
tillgång till adekvat kunskap kring sexuell och reproduktiv hälsa i något annat forum.
Ungdomarna får mycket kunskap om bland annat kroppens fysiologi och om HIV/AIDS.
Däremot får de begränsad kunskap kring sexualitet, vilket framkommer tydligt i vår studie, då
ungdomarna själva knappt talar om ämnet. Detta kan förklaras utifrån att det finns många
restriktioner och tabun kring sexualitet i det indiska samhället. Vi kan utifrån vårt resultat se
att det finns en diskrepans mellan MAMTA:s ideal och ungdomarnas verklighet. Därför blir
det blir viktig att arbeta med både lärare och föräldrar och deras egna värderingar för att de
ska kunna förmedla adekvat kunskap till ungdomarna. Vår studie visar även på att det finns
stora könsskillnader bland annat gällande tillgång till information och utbildning samt
möjlighet till sexuell praktik och användande av preventivmedel. Vi kan även se skillnader i
hur pojkar och fickor resonerar kring äktenskapet och vad det innebär. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Indien, könsskillnader, sexualundervisning, sexuell och reproduktiv hälsa, | sv |
dc.title | It was only a few years ago I learned the word for condom in Hindi - En | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |