• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivationens roll vid inlärning En studie om pedagogers roll vid lärande

Sammanfattning
___________________________________________________________________________ Bakgrund och syfte Syftet med studien är att belysa hur viktig motivationen är för elevers lärande i skolan och arbetets huvudfråga är ”Vad är motivationens roll vid inlärning?”. Studien undersöker hur pedagoger tänker kring begreppet motivation och hur de resonerar kring motivationens betydelse för elevers lärande.   Metod och material Vi valde att göra en kvalitativ studie där vi intervjuade nio pedagoger, från tre olika skolor, om deras syn på motivation och dess betydelse för elevers lärande. Samtliga pedagoger arbetar med elever i de yngre åldrarna. Vi valde att göra semistrukturerade intervjuer som undersökningsmetod då vi ville ha möjlighet att ställa följdfrågor till informanterna. Efter arbetet med att transkribera intervjuerna sammanställde vi dem. Resultat Pedagogerna var eniga om att motivation är drivkraften, lusten och viljan att lära sig och de ansåg att de påverkar elevers motivation genom sitt bemötande. De beskrev även att det var viktigt att ha förmågan att kunna ta elevers perspektiv samt vikten av att ha en varierad undervisning. Genom att låta eleverna vara delaktiga i planering av undervisningen menade pedagogerna att det motiverade eleverna. Avslutningsvis kan man också läsa om våra egna tankar, reflektioner och didaktiska slutsatser kring motivation och motivationens roll inom lärandet. Betydelse för läraryrket Vi anser att motivation är en central del i elevers långsiktiga lärande och det är vår uppgift att ge elever de bästa förutsättningarna för deras lärande.     
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28147
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28147_1.pdf (300.4Kb)
Datum
2011
Författare
Cuklev, Margarita
Nyckelord
Motivation
variation
pedagogens roll
elevens dr
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV