• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är meningen med pedagogisk dokumentation? – en studie om pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolemiljöer och dess bidrag till barns meningsskapande

Sammanfattning
Studiens syfte avsågs att besvaras genom miljöobservationer vid tre Reggio Emilia inspirerade förskoleavdelningar samt genom kvalitativa intervjuer med pedagoger från dessa avdelningar. Utifrån dessa observationer och intervjuer har jag presenterat typ av pedagogisk dokumentation i förskolemiljöerna och placering av denna, pedagogers olika syften med den pedagogiska dokumentationen i miljön samt hur de menar att barnen meningsskapar kring denna. Resultaten visar på att det finns olika sätt på hur pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolemiljöer kan bidra till barns meningsskapande, den kan bidra till ett meningsskapande vilket sker i direkt anslutning till dokumentationen men de kan också bidra till ett indirekt meningsskapande via pedagogen. Hur barnen kan ta del av den pedagogiska dokumentationen och därmed skapa mening kring den är beroende av var den är placerad i miljön och hur den är utformad. Studien är relevant för förskollärare då det i förskolan kommer allt större krav på att pedagoger skall utvärdera och dokumentera. Studien kan fungera som en inspiration till hur man som pedagog kan arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28150
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28150_1.pdf (826.8Kb)
Datum
2011
Författare
Sköld, Frida
Nyckelord
Reggio Emilia
pedagogisk dokumentation
meningssk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV