Det vidgade språkbegreppet – som metod att lära sig svenska som andraspråk
Abstract
Sammanfattning
Syftet med det här arbetet är att lyfta fram det vidgade språkbegreppet som metod för att lära sig svenska som
andraspråk. I läroplanen Lpo94 skolans värdegrund och uppdrag står det bland annat att vi skall se varje elev
som en enskild individ och ge dem redskap att kunna bli fullvärdiga samhällsmedborgare ”Skolans uppgift är att
låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna deltaga i samhällslivet genom att ge sitt
bästa i ansvarig frihet.”
Huvudfråga Vad innebär det vidgade språkbegreppet?
Metod och material:
Jag har använt mig av intervjuer med elever i år 1-4 samt lärare som har svenska som andraspråk i sin utbildning.
Jag har dessutom gjort en enkätundersökning med elever i år 1-4.
Resultat
Arbetet har gett resultatet att det vidgade språkbegreppet används inom skolverksamheten, men kanske inte i den
utsträckning som jag hade hoppats få fram av mitt arbete. Resultatet skapar ändå en förhoppning för framtiden,
när lärare som verkat inom skolan i närmare 40 år visar ett genuint intresse för det vidgade språkbegreppet som
inlärningsmetod för elever med svenska som andraspråk.
Betydelse för läraryrket
Det är min förhoppning att mitt arbete kommer att öka förståelsen och användandet av det vidgade
språkbegreppet i skolans verksamhet, kanske särskilt för elever med svenska som andraspråk.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Friberg, Lotta
Keywords
det vidgade språkbegreppet
svenska som andraspråk
Language
sv