Verklighetsförankrad elgitarrundervisning – vad yrkesverksamma musiker och pedagoger anser att en elgitarrist bör kunna
Abstract
Sammanfattning
Examensarbetet har som frågeställning vad yrkesverksamma elgitarrister och elgitarrpedagoger anser att en
elgitarrist bör kunna för att spela i ensemble. Undersökningen har gjorts med en enkät som riktade sig till fyra
yrkesverksamma musiker samt till fyra elgitarrpedagoger. Resultatet visar att det finns ett konsensus kring vissa
kunskaper och egenskaper som elgitarristen bör kunna eller ha för att medverka i ensembleverksamhet i flera
olika genrer. Gehör i allmänhet och klangfärgsgehör kopplat till sound i synnerhet framträder tydligast, men
även ackordkunskap inom framförallt vis- och barréackord samt personliga egenskaper som ödmjukhet,
framåtanda och förmåga till struktur. Notkunskap framstår som ej nödvändigt förutom i vissa enstaka situationer
eller vid ansökan till högre musikutbildning. Uppsatsens frågeställning kan således delvis besvaras positivt och
detta ger elgitarrpedagogen underlag för att bredda sin undervisning mot gehörsträning och soundmedvetenhet
(klangfärgsgehör) och dessutom till att inte enbart ägna sig åt ren instrumentalundervisning utan även åt en nog
så viktig dialog med eleven om vad det innebär att vara musiker och vilka egenskaper som efterfrågas för att få
speljobb.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Goldmann, Alexander
Keywords
Elgitarr
kulturskola
estetiska programmet
under
Language
sv