En studie ur ett genusperspektiv av mötet mellan pedagoger och elever i ämnet matematik i grundskolan
Abstract
Föreliggande examensarbete är en undersökning av mötet mellan pedagoger och elever. Vi
har specifikt fokuserat på betydelsen av genusmedvetenhet i matematikundervisning för
elevers intresse och motivation för ämnet. Studien har som bakgrund att en jämställd
undervisning ses som något självklart av alla lärare och elever. Tidigare studier visar dock att
det finns skillnader i resultat och attityder i ämnet matematik mellan pojkar och flickor.
Flickor har generellt mer intresse för ämnet matematik i de tidiga åldrarna än vad pojkarna
har.
Syftet med vår studie är att undersöka lärares genusmedvetenhet och dess påverkan på
eleverna i matematikundervisningen. Vidare vill vi undersöka vilken inverkan lärare och de
pedagogiska mötena har för elevers intresse och motivation för matematik, samt hur
matematikintresset är relaterat till kön och genus. V vill med vår studie också visa vilka
faktorer det är som påverkar elever i deras synsätt på ämnet matematik.
Studien baseras på undersökningar vid tre olika skolor i Västra Götaland där vi har genomfört
dels fokusgruppsintervjuer med elever i åk 3-6, samt gjort observationer i
matematikundervisning i klassrum, och intervjuat tre pedagoger som undervisade i matematik
i valda klasser.
Studiens resultat visar att ämnet matematik alltid har betraktats som en manlig domän och det
har lett till könsskillnader mellan pojkar och flickor. Genom att bemöta alla elever lika oavsett
biologisk kön anser vi att man kan motverka könsskillnader i skolans värld. Genom att
medvetandegöra pedagogernas förhållningssätt gentemot eleverna kan man nå en mer
jämställd undervisning och skola oavsett könstillhörighet. Vi fokuserar matematikämnet då
det är belagt i tidigare studier som ett ämne präglat av kön och genus.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Author
Ahlberg, Helene
Forsdahl, Eva
Mansouri, Shila
Language
sv