• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie ur ett genusperspektiv av mötet mellan pedagoger och elever i ämnet matematik i grundskolan

Abstract
Föreliggande examensarbete är en undersökning av mötet mellan pedagoger och elever. Vi har specifikt fokuserat på betydelsen av genusmedvetenhet i matematikundervisning för elevers intresse och motivation för ämnet. Studien har som bakgrund att en jämställd undervisning ses som något självklart av alla lärare och elever. Tidigare studier visar dock att det finns skillnader i resultat och attityder i ämnet matematik mellan pojkar och flickor. Flickor har generellt mer intresse för ämnet matematik i de tidiga åldrarna än vad pojkarna har. Syftet med vår studie är att undersöka lärares genusmedvetenhet och dess påverkan på eleverna i matematikundervisningen. Vidare vill vi undersöka vilken inverkan lärare och de pedagogiska mötena har för elevers intresse och motivation för matematik, samt hur matematikintresset är relaterat till kön och genus. V vill med vår studie också visa vilka faktorer det är som påverkar elever i deras synsätt på ämnet matematik. Studien baseras på undersökningar vid tre olika skolor i Västra Götaland där vi har genomfört dels fokusgruppsintervjuer med elever i åk 3-6, samt gjort observationer i matematikundervisning i klassrum, och intervjuat tre pedagoger som undervisade i matematik i valda klasser. Studiens resultat visar att ämnet matematik alltid har betraktats som en manlig domän och det har lett till könsskillnader mellan pojkar och flickor. Genom att bemöta alla elever lika oavsett biologisk kön anser vi att man kan motverka könsskillnader i skolans värld. Genom att medvetandegöra pedagogernas förhållningssätt gentemot eleverna kan man nå en mer jämställd undervisning och skola oavsett könstillhörighet. Vi fokuserar matematikämnet då det är belagt i tidigare studier som ett ämne präglat av kön och genus.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28177
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28177_1.pdf (232.2Kb)
Author
Ahlberg, Helene
Forsdahl, Eva
Mansouri, Shila
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV