• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie ur ett genusperspektiv av mötet mellan pedagoger och elever i ämnet matematik i grundskolan

Sammanfattning
Föreliggande examensarbete är en undersökning av mötet mellan pedagoger och elever. Vi har specifikt fokuserat på betydelsen av genusmedvetenhet i matematikundervisning för elevers intresse och motivation för ämnet. Studien har som bakgrund att en jämställd undervisning ses som något självklart av alla lärare och elever. Tidigare studier visar dock att det finns skillnader i resultat och attityder i ämnet matematik mellan pojkar och flickor. Flickor har generellt mer intresse för ämnet matematik i de tidiga åldrarna än vad pojkarna har. Syftet med vår studie är att undersöka lärares genusmedvetenhet och dess påverkan på eleverna i matematikundervisningen. Vidare vill vi undersöka vilken inverkan lärare och de pedagogiska mötena har för elevers intresse och motivation för matematik, samt hur matematikintresset är relaterat till kön och genus. V vill med vår studie också visa vilka faktorer det är som påverkar elever i deras synsätt på ämnet matematik. Studien baseras på undersökningar vid tre olika skolor i Västra Götaland där vi har genomfört dels fokusgruppsintervjuer med elever i åk 3-6, samt gjort observationer i matematikundervisning i klassrum, och intervjuat tre pedagoger som undervisade i matematik i valda klasser. Studiens resultat visar att ämnet matematik alltid har betraktats som en manlig domän och det har lett till könsskillnader mellan pojkar och flickor. Genom att bemöta alla elever lika oavsett biologisk kön anser vi att man kan motverka könsskillnader i skolans värld. Genom att medvetandegöra pedagogernas förhållningssätt gentemot eleverna kan man nå en mer jämställd undervisning och skola oavsett könstillhörighet. Vi fokuserar matematikämnet då det är belagt i tidigare studier som ett ämne präglat av kön och genus.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28177
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28177_1.pdf (232.2Kb)
Författare
Ahlberg, Helene
Forsdahl, Eva
Mansouri, Shila
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV