• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En bilddidaktisk självstudie om undervisning i en klass på Introduktionsprogrammet

Abstract
SAMMANFATTNING Syftet med studien är att fördjupa förståelsen av vad som sker under sex bildlektioner i en gymnasieklass på Introduktionsprogrammet. Syftet är också att utveckla kunskap kring aktionsforskningsmetoden som ett skolnära forskningsredskap för lärarprofessionen, genom att här anknyta till didaktisk forskning. Under 4 veckor genomförs ett antal bildlektioner i klassen. Samtidigt dokumenteras händelserna på olika sätt. Studiens insamlade material bearbetas sedan via reflektion, klassificering och kategorisering, för att skapa en distanserad bild av vad som hänt. Via en aktionsforskande ansats vidarekopplas det bearbetade resultatet till andra forskares synsätt, i en fortsatt diskussion. På så vis eftersträvas en fördjupad förståelse för bildämnets och lärarens möjliga funktion för eleverna i denna klass på Introduktionsprogrammet. I studiens resultat framträder bl.a. bildämnets kompatibilitet med ett ”naturligt lärande”, vilket kognitionsforskare menar har betydelse för lärande. I resultatet framträder även vikten av lärarens förhållningssätt i klassrummet i relation till att eleverna finner mod och motivation att delta i studiens övningar. Litteratur kring bl.a arbetsallianser och motivationsarbete används i diskussionen. Elevernas individuella behov framstår också som en aktiv faktor i klassrummet, vilket diskuteras i ljuset av bildämnets möjliga funktioner och lärarens roll i klassrummet. Några betydelsebärande slutsatser kring klassrumspraktiken tycks således utkristallisera sig i materialet. En konklusion är också att själva aktionsforskningen som metod tycks kunna bidra till analys av vad som sker i klassrummet. Metoden bidrar dessutom till viss spridning av tankar och reflektioner, på så vis begränsas inte lärandet till endast studiens författare utan får också en inverkan på en större krets. Lärares profession ska enligt lag vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – här provas ett sätt att implementera den nya skollagen.  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28179
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28179_1.pdf (1.068Mb)
Date
2011
Author
Westlund, Annika
Keywords
aktionsforskning
lärares förhållningssätt
bildäm
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV