En bilddidaktisk självstudie om undervisning i en klass på Introduktionsprogrammet
Sammanfattning
SAMMANFATTNING
Syftet med studien är att fördjupa förståelsen av vad som sker under sex bildlektioner i en gymnasieklass på
Introduktionsprogrammet. Syftet är också att utveckla kunskap kring aktionsforskningsmetoden som ett skolnära
forskningsredskap för lärarprofessionen, genom att här anknyta till didaktisk forskning.
Under 4 veckor genomförs ett antal bildlektioner i klassen. Samtidigt dokumenteras händelserna på olika sätt.
Studiens insamlade material bearbetas sedan via reflektion, klassificering och kategorisering, för att skapa en
distanserad bild av vad som hänt. Via en aktionsforskande ansats vidarekopplas det bearbetade resultatet till
andra forskares synsätt, i en fortsatt diskussion. På så vis eftersträvas en fördjupad förståelse för bildämnets och
lärarens möjliga funktion för eleverna i denna klass på Introduktionsprogrammet.
I studiens resultat framträder bl.a. bildämnets kompatibilitet med ett ”naturligt lärande”, vilket
kognitionsforskare menar har betydelse för lärande. I resultatet framträder även vikten av lärarens
förhållningssätt i klassrummet i relation till att eleverna finner mod och motivation att delta i studiens övningar.
Litteratur kring bl.a arbetsallianser och motivationsarbete används i diskussionen. Elevernas individuella behov
framstår också som en aktiv faktor i klassrummet, vilket diskuteras i ljuset av bildämnets möjliga funktioner och
lärarens roll i klassrummet. Några betydelsebärande slutsatser kring klassrumspraktiken tycks således
utkristallisera sig i materialet. En konklusion är också att själva aktionsforskningen som metod tycks kunna bidra
till analys av vad som sker i klassrummet. Metoden bidrar dessutom till viss spridning av tankar och reflektioner,
på så vis begränsas inte lärandet till endast studiens författare utan får också en inverkan på en större krets.
Lärares profession ska enligt lag vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – här provas ett sätt att
implementera den nya skollagen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Westlund, Annika
Nyckelord
aktionsforskning
lärares förhållningssätt
bildäm
Språk
sv