• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medierande Musikteori – en sociokulturell studie om före detta estetelevers förhållande till musikteori och gehör

Sammanfattning
Syftet med studien är att med ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om hur personer som gått estetiskt program med musikinriktning på gymnasiet upplever att deras förhållande till musikteori och gehör har förändrats efter avslutade studier. Studien utgår från hypotesen att musikers förhållande till musikteori och gehör är avhängigt det sammanhang inom vilket de musicerar. Förutsatt att sammanhanget förändras i och med avslutade gymnasiestudier, kommer även förhållandet till musikteori och gehör förändras. Huvudfrågor för uppsatsen är: ”Vilken syn på gymnasieskolans ämne Gehörs- och Musiklära har estetelever efter avslutade gymnasiestudier?” och” hur kan detta problematiseras ur ett musikpedagogiskt perspektiv?” Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer med sex stycken före detta estetelever. Resultaten av undersökningen tolkas med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv. Resultat: Studien visar att fem av sex respondenter upplever att deras förhållande till musikteori och gehör har förändrats sedan de gick ut gymnasiet. Detta beror till stor del på att villkoren för musicerande förändras när man inte har en lärare som leder det musikaliska arbetet. Utan lärare tvingas de före detta eleverna själva identifiera och lösa problem som kan uppstå i musicerandet och i kommunikationen med andra musiker, vilket leder till att de börjar använda sig av ett musikteoretiskt språk. Studien har betydelse för hur läraren kan förstå och förhålla sig till elever i musikteori- och gehörsundervisning på gymnasiets estetiska program.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28184
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28184_1.pdf (561.4Kb)
Datum
2011
Författare
Eckerstein, Julia
Nyckelord
GeMu
musikteori
gehör
sociokulturellt perspekti
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV