Att lära ut matematik – en fallstudie
Abstract
Sammanfattning: Syftet med min studie är att synliggöra för mig själv samt blivande- och verksamma
lärare hur lärarens val av undervisningsmetod påverkar elevernas upplevelse av matematikundervisningen. För
att se hur undervisningen går till genomfördes en fallstudie där jag undersökt de processer kring hur läraren
faktiskt gör och hur eleverna förstår undervisningen.
Valet att göra en triangulering med intervjuer och observation stärker fallstudien eftersom den belyser processen
från tre olika håll. Genom att använda en andra lärarintervju tar jag stöd i den samtida forskningen kring lärande,
läraren arbetar med Learning study.
Det har visat sig genom studien att en lärare behöver kunna variera sin undervisningsmetod för att eleverna ska
skapa ökad förståelse. Läraren behöver även vara tydlig med målet för undervisningen för att skapa förutsättning
för lärande. Lärarna i studien är båda överens om att det inte går att arbeta efter ett läromedel om eleverna ska
lära. Genom att använda olika former av utvärdering får läraren reda på elevernas förförståelse inför ett nytt
arbetsområde. Bedömning sker både formativt och summativt beroende på vad bedömningen ska användas till.
Relevans för läraryrket är att, för mig som blivande lärare och för verksamma lärare, känna till att
undervisningen i matematik borde utgå från elevernas förförståelse och förkunskaper. Läraren behöver vara
tydlig med vad som ska läras för att eleverna ska finna mening i undervisningen. Ett varierat arbetssätt gör att
alla eleverna får möjlighet att lära matematik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Strand, Pernilla
Keywords
matematik
undervisning
variation
Language
sv