• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att lära ut matematik – en fallstudie

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med min studie är att synliggöra för mig själv samt blivande- och verksamma lärare hur lärarens val av undervisningsmetod påverkar elevernas upplevelse av matematikundervisningen. För att se hur undervisningen går till genomfördes en fallstudie där jag undersökt de processer kring hur läraren faktiskt gör och hur eleverna förstår undervisningen. Valet att göra en triangulering med intervjuer och observation stärker fallstudien eftersom den belyser processen från tre olika håll. Genom att använda en andra lärarintervju tar jag stöd i den samtida forskningen kring lärande, läraren arbetar med Learning study. Det har visat sig genom studien att en lärare behöver kunna variera sin undervisningsmetod för att eleverna ska skapa ökad förståelse. Läraren behöver även vara tydlig med målet för undervisningen för att skapa förutsättning för lärande. Lärarna i studien är båda överens om att det inte går att arbeta efter ett läromedel om eleverna ska lära. Genom att använda olika former av utvärdering får läraren reda på elevernas förförståelse inför ett nytt arbetsområde. Bedömning sker både formativt och summativt beroende på vad bedömningen ska användas till. Relevans för läraryrket är att, för mig som blivande lärare och för verksamma lärare, känna till att undervisningen i matematik borde utgå från elevernas förförståelse och förkunskaper. Läraren behöver vara tydlig med vad som ska läras för att eleverna ska finna mening i undervisningen. Ett varierat arbetssätt gör att alla eleverna får möjlighet att lära matematik.      
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28188
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28188_1.pdf (193.3Kb)
Datum
2011
Författare
Strand, Pernilla
Nyckelord
matematik
undervisning
variation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV