Visa enkel post

dc.contributor.authorStrand, Pernillasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:53:55Z
dc.date.available2011-12-20T10:53:55Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28188
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med min studie är att synliggöra för mig själv samt blivande- och verksamma lärare hur lärarens val av undervisningsmetod påverkar elevernas upplevelse av matematikundervisningen. För att se hur undervisningen går till genomfördes en fallstudie där jag undersökt de processer kring hur läraren faktiskt gör och hur eleverna förstår undervisningen. Valet att göra en triangulering med intervjuer och observation stärker fallstudien eftersom den belyser processen från tre olika håll. Genom att använda en andra lärarintervju tar jag stöd i den samtida forskningen kring lärande, läraren arbetar med Learning study. Det har visat sig genom studien att en lärare behöver kunna variera sin undervisningsmetod för att eleverna ska skapa ökad förståelse. Läraren behöver även vara tydlig med målet för undervisningen för att skapa förutsättning för lärande. Lärarna i studien är båda överens om att det inte går att arbeta efter ett läromedel om eleverna ska lära. Genom att använda olika former av utvärdering får läraren reda på elevernas förförståelse inför ett nytt arbetsområde. Bedömning sker både formativt och summativt beroende på vad bedömningen ska användas till. Relevans för läraryrket är att, för mig som blivande lärare och för verksamma lärare, känna till att undervisningen i matematik borde utgå från elevernas förförståelse och förkunskaper. Läraren behöver vara tydlig med vad som ska läras för att eleverna ska finna mening i undervisningen. Ett varierat arbetssätt gör att alla eleverna får möjlighet att lära matematik.      sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectvariationsv
dc.titleAtt lära ut matematik – en fallstudiesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post