Entreprenörskap i grundskolan
Abstract
Sammanfattning
Med anledning av att den nya läroplanen Lgr11 inför begreppet entreprenörskap har jag valt att fördjupa mig
kring detta begrepp. Det har jag studerat statliga- och överstatliga-dokument samt gjort en kvalitativ
intervjustudie med verksamma lärare för att finna svar på mina frågor. Jag vill i mitt arbete ta reda på vad
entreprenörskap enligt Lgr11 innebär för grundskolans tidiga år samt hur verksamma lärare tolkar begreppet. I
Lgr11 står det att skolan skall arbeta på ett sätt som bidrar till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som
främjar entreprenörskap
Entreprenörskap är ett ord som ger utrymme till olika tolkningar, dessa tolkningsmöjligheter försvårar för lärare
att veta vad begreppet innefattar. I läroplanen, EU rapporter och OECD dokumenten beskrivs att ett syfte till att,
entreprenörskap ska finnas i skolan är att kunna skapa fler arbetstillfällen i framtiden. Eleverna skall förberedas
inför den flexibla arbetsmarknad de kommer att möta. Men i grundskolans tidiga år handlar det inte om att lära
sig starta och driva företag utan om att utveckla inre egenskaper som förknippas med entreprenörskap. Enligt
läroplanen Lgr11 handlar det om att utveckla elevernas nyfikenhet, kreativitet och initiativförmåga samt att lära
eleverna lösa problem och att pröva sina egna idéer, att arbeta självständigt och samarbeta.
Lärarna jag intervjuat hade alla olika uppfattningar av vad entreprenörskap i skolan kunde innebära. Några
tänkte att det handlar om att starta företag andra där emot betonade kreativitet och förmågan att tänka utanför
boxen som egenskaper som skulle stärkas. Respondenternas tankar skilde sig åt men gemensamt för den alla var
att de ansåg att entreprenörskap var ett svårt ord. Ordet skapade förvirring även om respondenterna gillade det
som entreprenörskap står för, tolkat utifrån läroplanen, EU och OECD dokument.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Haaga, Nina
Keywords
entreprenörskap
Lgr11
kreativitet
läroplan
Language
sv