• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entreprenörskap i grundskolan

Sammanfattning
Sammanfattning Med anledning av att den nya läroplanen Lgr11 inför begreppet entreprenörskap har jag valt att fördjupa mig kring detta begrepp. Det har jag studerat statliga- och överstatliga-dokument samt gjort en kvalitativ intervjustudie med verksamma lärare för att finna svar på mina frågor. Jag vill i mitt arbete ta reda på vad entreprenörskap enligt Lgr11 innebär för grundskolans tidiga år samt hur verksamma lärare tolkar begreppet. I Lgr11 står det att skolan skall arbeta på ett sätt som bidrar till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap Entreprenörskap är ett ord som ger utrymme till olika tolkningar, dessa tolkningsmöjligheter försvårar för lärare att veta vad begreppet innefattar. I läroplanen, EU rapporter och OECD dokumenten beskrivs att ett syfte till att, entreprenörskap ska finnas i skolan är att kunna skapa fler arbetstillfällen i framtiden. Eleverna skall förberedas inför den flexibla arbetsmarknad de kommer att möta. Men i grundskolans tidiga år handlar det inte om att lära sig starta och driva företag utan om att utveckla inre egenskaper som förknippas med entreprenörskap. Enligt läroplanen Lgr11 handlar det om att utveckla elevernas nyfikenhet, kreativitet och initiativförmåga samt att lära eleverna lösa problem och att pröva sina egna idéer, att arbeta självständigt och samarbeta. Lärarna jag intervjuat hade alla olika uppfattningar av vad entreprenörskap i skolan kunde innebära. Några tänkte att det handlar om att starta företag andra där emot betonade kreativitet och förmågan att tänka utanför boxen som egenskaper som skulle stärkas. Respondenternas tankar skilde sig åt men gemensamt för den alla var att de ansåg att entreprenörskap var ett svårt ord. Ordet skapade förvirring även om respondenterna gillade det som entreprenörskap står för, tolkat utifrån läroplanen, EU och OECD dokument.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28189
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28189_1.pdf (132.9Kb)
Datum
2011
Författare
Haaga, Nina
Nyckelord
entreprenörskap
Lgr11
kreativitet
läroplan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV