dc.contributor.author | Olsson, Hanna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:54:44Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:54:44Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28198 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolans
tidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? Vad förmedlar
läsebokstexten och hur stämmer dessa budskap med skolans värdegrund och uppdrag?
Två läseböcker i svenska för årskurs 1 ochär analyserade och granskade utifrån ett queerteoretiskt perspektiv.
Kritisk diskursanalys används både som metod och teoretisk ram.
Studien visar att läromedelstexterna förmedlar stereotypa genuskonstruktioner och genomsyras av en heteronor-
mativ ordning och därmed bryter mot skolans värdegrund och uppdrag. Genom att anta ett normkritiskt perspek-
tiv i sin undervisning kan lärare bättre fullfölja sitt uppdrag i enlighet med grundskolans läroplan. Elever får då
också möjlighet att inom ramen för skolan kritisera fastlagda, rådande normer för bland annat genus och sexuali-
tet. Lärare kan utbilda för social förändring och skolan kan bli en alternativ plattform från samhällets strikta mall
för identitet, livsstil, kropp och sexualitet som följer ett heteronormativt manus.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Hetereonormativitet | sv |
dc.subject | queerteori | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | normkritis | sv |
dc.title | Normerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |