Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Hannasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:54:44Z
dc.date.available2011-12-20T10:54:44Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28198
dc.description.abstractSammanfattning   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolans tidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? Vad förmedlar läsebokstexten och hur stämmer dessa budskap med skolans värdegrund och uppdrag?   Två läseböcker i svenska för årskurs 1 ochär analyserade och granskade utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. Kritisk diskursanalys används både som metod och teoretisk ram.   Studien visar att läromedelstexterna förmedlar stereotypa genuskonstruktioner och genomsyras av en heteronor- mativ ordning och därmed bryter mot skolans värdegrund och uppdrag. Genom att anta ett normkritiskt perspek- tiv i sin undervisning kan lärare bättre fullfölja sitt uppdrag i enlighet med grundskolans läroplan. Elever får då också möjlighet att inom ramen för skolan kritisera fastlagda, rådande normer för bland annat genus och sexuali- tet. Lärare kan utbilda för social förändring och skolan kan bli en alternativ plattform från samhällets strikta mall för identitet, livsstil, kropp och sexualitet som följer ett heteronormativt manus.   1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHetereonormativitetsv
dc.subjectqueerteorisv
dc.subjectgenussv
dc.subjectnormkritissv
dc.titleNormerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record