Hållbar utveckling – en undersökning inom förskolan
Sammanfattning
Sammanfattning:
Hållbar utveckling är ett mycket använt begrepp i vår samhällspolitik. Det handlar om att försöka ta tillvara på
de resurser vi har och att de resurser som finns på något sätt ska fördelas lika på de som lever nu och även räcka
till de generationerna som kommer efter oss. Syftet med denna studie är att undersöka vilka föreställningar som
finns hos pedagoger och barnskötare i förskolan och ta reda på hur de arbetar med hållbar utveckling i den
dagliga verksamheten. Jag har använt mig av en kvalitativ forskningsmetod för att ta reda på vilka uppfattningar
som finns och intervjuer gjordes på både pedagoger och barnskötare i förskolan.
Resultatet pekar på att de verksamma inom förskolan jobbar en hel del med hållbar utveckling utan att egentligen
veta om det. De tycker att det är ett viktigt perspektiv som borde få sin del av tiden i förskolan, men att de vissa
gånger saknar initiativ från högre ledning. Hållbar utveckling tar plats genom grön flagg, skräpplockning, odling,
källsortering, kompostering och annat vardagligt arbete i förskoleverksamheten. Denna studie syftar till att bidra
till en ökad förståelse samt en bredare kunskap om vad hållbar utveckling handlar om och hur man kan få in det i
förskolan och skolans verksamhet. Genom detta arbete har jag inspirerats till att lyfta dessa frågor med mina
elever och förhoppningsvis kan mitt arbete även inspirera andra att reflektera över begreppets innebörd.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Olsson, Anneli
Nyckelord
Hållbar utveckling
miljöundervisning
förskola
e
Språk
sv