Show simple item record

dc.contributor.authorAlvevid, Mariasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:21Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:21Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28227
dc.description.abstractSammanfattning Syftet är att ge en bild av hur grammatiken framställs gentemot övriga avsnitt (här grammatik gentemot övrigt) i moderna läromedel i ämnet svenska. Den övergripande frågeställningen är; Hur presenteras grammatiken gentemot övriga avsnitt? Som tillägg finns den sekundära frågeställningen; Vilka attityder visar ämnets behandling i läromedel på? En litteraturstudie har genomförts med tre olika läroböcker som underlag. Följande aspekter har analyserats: omfång, pedagogiska utgångspunkter, formen – den textuella strukturen, innehållet – den ideationella strukturen, relationen – den interpersonella strukturen och övriga inlärningsaspekter (bilder, formulering). Alla punkterna har analyserats genom att jämföra grammatik med övrigt och även genom att jämföra de olika böckerna med varandra. När det gäller aspekterna formen, innehållet och relationen har en modell för textanalys använts. Analyserna av formen har gjorts med hjälp av detaljanalyser av stickprov. I övrigt har hela böckerna analyserats. Resultatet har visat att det finns en tydlig skiljelinje mellan grammatik och övrigt. Grammatik är mindre varierad och mer kortfattad än övrigt när det gäller formen med bl.a. syntax, textbindning och lexikogrammatik. Det hänger samman med att det i grammatik inte finns några formuleringar, bilder eller strukturer som uppmanar till kreativitet problematisering eller helhetstänkande. Grammatik har ett litet omfång jämfört med övrigt och följer i alla böckerna samma struktur som en följd av en tydlig vertikal intertextualitet. Strukturen i övrigt däremot är inte likadan i alla böckerna och delmomenten går ofta in i varandra. Grammatik och övrigt blandas däremot aldrig samman. I grammatik är uppgifterna främst behavioristiska, medan de i övrigt går åt det konstruktivistiska och socio-kulturella hållet. Resultatet är av betydelse för läraryrket, då det är viktigt att vara medveten om skiljelinjen mellan grammatik och övrigt i läroböckerna för att kunna förändra attityder och börja tänka på grammatik i termer om kreativitet och helhetstänkande. För att kunna förändra attityderna bör grammatik integreras med övrigt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGrammatiksv
dc.subjectläromedelsv
dc.subjecttextanalyssv
dc.subjectpedagogiska lärasv
dc.titleGrammatik och ”övrigt”. En komparativ och kvalitativ studie om grammatikens roll i läromedel för ämnet svenskasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record