• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bemötande på Akutmottagningen - En litteraturstudie av patienters förväntningar på sjuksköterskor inom akutsjukvård

Caring behavior in the emergency department - a litterature study of patients´ expectations on nurses in emergency care

Abstract
Bakgrund: Sjuksköterskors bemötande påverkar patienternas välmående och i slutändan hälsa. På akutmottagningar där tempot är högt och besluten snabba är det extra viktigt att ha med sig tanken om det goda bemötandet. HSL, Socialstyrelsen och ICN:s etiska kod för sjuksköterskor tar alla upp olika aspekter av bemötande. Bemötandet är lika viktigt som vården för patienterna, men idag är det klagomål på bemötandet som står för flest anmälningar till patientombudsmannen. Syfte: Syftet med arbetet var att beskriva patienters förväntningar på sjuksköterskor på akutmottagningar samt att belysa i vilken mån sjuksköterskorna lever upp till dessa förväntningar idag. Metod: Arbetet är utformat som en litteraturstudie där åtta artiklar studerats och analyserats enligt Febe Fribergs metod. Resultat: Analys av artiklarna visar att patienterna på en akutmottagning förväntar sig att sjuksköterskan har kompetens att klara av de uppgifter hon är där för att sköta, att hon har god kommunikationsförmåga för att kunna möta patienterna och att hon har ett gott bemötande och trevlig personlighet för patienterna ska känna sig väl omhändertagna. Slutsats: Tyvärr lever inte alla sjuksköterskor upp till dessa förväntningar. Här har cheferna ett stort ansvar för att att driva dessa frågor ute på mottagningarna och att se till att personalen tar dem på allvar. Då antalet funna artiklar som tar upp patienternas uppfattningar om vad de förväntar sig av sjuksköterskorna är litet finns ett tydligt behov av att undersöka området vidare. Att befästa patienternas åsikter med hjälp av forskningsunderlag ger mandat att påverka och förändra.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28317
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_28317_1.pdf (336.2Kb)
Date
2012-01-13
Author
Nilsson, Malin
Keywords
Nursing, Emergency care, Caring, Uncaring, Encounter
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV