Bemötande på Akutmottagningen - En litteraturstudie av patienters förväntningar på sjuksköterskor inom akutsjukvård
Caring behavior in the emergency department - a litterature study of patients´ expectations on nurses in emergency care
Sammanfattning
Bakgrund: Sjuksköterskors bemötande påverkar patienternas välmående och i slutändan hälsa. På
akutmottagningar där tempot är högt och besluten snabba är det extra viktigt att ha med sig tanken om det
goda bemötandet. HSL, Socialstyrelsen och ICN:s etiska kod för sjuksköterskor tar alla upp olika aspekter av
bemötande. Bemötandet är lika viktigt som vården för patienterna, men idag är det klagomål på bemötandet
som står för flest anmälningar till patientombudsmannen. Syfte: Syftet med arbetet var att beskriva patienters
förväntningar på sjuksköterskor på akutmottagningar samt att belysa i vilken mån sjuksköterskorna lever
upp till dessa förväntningar idag. Metod: Arbetet är utformat som en litteraturstudie där åtta artiklar
studerats och analyserats enligt Febe Fribergs metod. Resultat: Analys av artiklarna visar att patienterna på
en akutmottagning förväntar sig att sjuksköterskan har kompetens att klara av de uppgifter hon är där för att
sköta, att hon har god kommunikationsförmåga för att kunna möta patienterna och att hon har ett gott
bemötande och trevlig personlighet för patienterna ska känna sig väl omhändertagna. Slutsats: Tyvärr lever
inte alla sjuksköterskor upp till dessa förväntningar. Här har cheferna ett stort ansvar för att att driva dessa
frågor ute på mottagningarna och att se till att personalen tar dem på allvar. Då antalet funna artiklar som tar
upp patienternas uppfattningar om vad de förväntar sig av sjuksköterskorna är litet finns ett tydligt behov av
att undersöka området vidare. Att befästa patienternas åsikter med hjälp av forskningsunderlag ger mandat att
påverka och förändra.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2012-01-13Författare
Nilsson, Malin
Nyckelord
Nursing, Emergency care, Caring, Uncaring, Encounter
Språk
swe