IKT i förskolan - "En ny era"
ICT in the preschool - "A new era"
Abstract
Det är vetenskapligt bevisat att IKT gynnar lärandet. Trots att det är känt sedan tidigt 70-tal tycks
skolvärlden fortfarande se lärandet med hjälp av IKT som "en ny era". Syftet med den här studien är
att i första hand ta reda på varför förskolan inte hänger med i samhällsutvecklingen. Trots att stora
satsningar har gjorts både materiellt och kunskapsmässigt så har det inte skett några större
förändringar. Det tycks alltså inte vara endast regeringen tillsammans med olika ansvarsposter som
exempelvis KK-stiftelsen som bär skulden för en trög utveckling. Det verkar ligga på ett mer lokalt
plan. Det vill säga skolorna med dess personal. Därför har jag genom att bland annat intervjua fem
pedagoger på en förskola försökt ta reda på hur situationen ser ut när det gäller förskollärares
inställning och acceptans till IKT. Studien visar att det till stor del tycks beror på normer och
värderingar bland personalen och att dessa påverkar attityd och motivation på ett individuellt plan.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2012-02-03Author
Nilsson, Krister
Keywords
IKT i förskolan
TAM
TRA
normer
värderingar
inställning
attityd
motivation
acceptans
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:071
Language
swe