• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kriget om lärandet - En studie om datorspel och lärande, och vilka aspekter som är viktiga för pedagoger att titta på

War on learning - A study of computer games and learning, and what aspects are important to educators to look at.

Sammanfattning
Det har gjorts mycket forskning på pedagogiska datorspel och hur de kan användas i undervisning. Den här studien har försökt sammanfatta och sammanställa detta till en modell för hur datorspel kan utforskas och analyseras anpassat till verksamheten. Syftet med studien är således: Att utmejsla ett ramverk för pedagoger för högre åldrar, som kan hjälpa till att avgöra hur bra olika datorspel (underhållningsspel och pedagogiska spel) skulle kunna fungera i verksamheten. Två strategispel med inriktning mot historia har analyserats, Age of Empires 3 och Making History: The Calm and the Storm. Spelen har spelats och sedan analyserats utifrån RETAINmodellen. De har därefters spelats av fyra elever som har observerats, vilket har gett insyn i vilka aspekter som är viktiga att titta på som pedagog vid analys av datorspel. Resultatet mynnar ut i ett antal olika kategorier och frågor som kan hjälpa till vid analys av ett datorspel som ev. kan användas i undervisning. Vad spelet har för fokus, lärande eller underhållning? Vad spelet har för relevans till undervisningen? Hur har det akademiska materialet inkorporerats i spelet? I vilken kontext ska spelet spelas? Hur ska man tillämpa de kunskaper som spelet ger? Kan spelet verka motiverande och hur mycket tid och resurser måste läggas på spelet i sin helhet? Detta ramverk är förhoppningsvis så pass konkreta och lättförståeliga att de kan användas av en pedagog i verksamhet för att avgöra hur bra ett datorspel kan inkorporeras i en verksamhet.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28505
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_28505_1.pdf (1.423Mb)
Datum
2012-02-03
Författare
Ekström, Magnus
Nyckelord
datorspel
lärande
IKT
RETAIN
Age Of Empires
Making History
motivation
edutainment
COTS
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:025
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV