Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Karin
dc.contributor.authorPikkarainen, Virpi
dc.date.accessioned2012-02-09T09:58:16Z
dc.date.available2012-02-09T09:58:16Z
dc.date.issued2012-02-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28576
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan, för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd. I studien har pedagogers uppfattningar undersökts avseende dokumentationsformer, dokumentationssammanhang, användningsområden för dokumentation, uppfattningar av dokumentationens betydelse samt dess relation till utveckling. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt har inspirerats av fenomenografi och därmed andra ordningens perspektiv via pedagogers berättelser om fenomenet dokumentation. Centralt i denna studie har varit att söka efter variationer, vilket står i centrum i en fenomenografisk ansats. Fenomenografi utgår från olika sätt att förstå, uppfatta och erfara olika fenomen. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och den har genomförts i praktiknära forskning inom förskolan. Datainsamling har skett genom fokusgruppsintervjuer i fyra arbetslag, med en intervju i respektive arbetslag. I metoden fokusgruppsintervju ingår fem olika typer av frågor vilka har använts i studien. Det är öppningsfrågor, introduktionsfrågor, övergångsfrågor, nyckelfrågor samt avslutande frågor. Intervjuerna har sedan analyserats i syfte att hitta kategorier och i dem hitta variationer i pedagogers uppfattningar avseende dokumentation. Resultat: Utifrån genomförda intervjuer framkom att pedagogerna uppfattade en förändrad syn och högre krav på dagens dokumentation. En skillnad var från tidigare fokus på barns görande till ett alltmer fokus på lärande. En gemensam uppfattning var att barn idag beskrivs i dokumentationen utifrån styrkor och intressen. Dokumentation användes både i planerade och i spontana sammanhang. Den användes för arbetslaget, för barnen, föräldrarna samt som underlag i det systematiska kvalitetsarbetet. Utbildning, erfarenhet och tid för dokumentation verkade ha betydelse för hur dokumentationen gjordes och användes för att utveckla kvaliteten i verksamheten. Avseende dokumentationens betydelse för utveckling, uppfattade pedagogerna att den synliggjorde lärandet för barn, pedagoger och föräldrar. Uppfattningar om den specifika dokumentationen för barn i behov av särskilt stöd skilde sig åt i hur och om den ledde till utveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IPS-08 SPP600sv
dc.subjectdokumentationsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectalla barnsv
dc.subjectbarn i behov av särskilt stödsv
dc.titlePedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan - för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stödsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record