• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan - för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd

Abstract
Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan, för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd. I studien har pedagogers uppfattningar undersökts avseende dokumentationsformer, dokumentationssammanhang, användningsområden för dokumentation, uppfattningar av dokumentationens betydelse samt dess relation till utveckling. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt har inspirerats av fenomenografi och därmed andra ordningens perspektiv via pedagogers berättelser om fenomenet dokumentation. Centralt i denna studie har varit att söka efter variationer, vilket står i centrum i en fenomenografisk ansats. Fenomenografi utgår från olika sätt att förstå, uppfatta och erfara olika fenomen. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och den har genomförts i praktiknära forskning inom förskolan. Datainsamling har skett genom fokusgruppsintervjuer i fyra arbetslag, med en intervju i respektive arbetslag. I metoden fokusgruppsintervju ingår fem olika typer av frågor vilka har använts i studien. Det är öppningsfrågor, introduktionsfrågor, övergångsfrågor, nyckelfrågor samt avslutande frågor. Intervjuerna har sedan analyserats i syfte att hitta kategorier och i dem hitta variationer i pedagogers uppfattningar avseende dokumentation. Resultat: Utifrån genomförda intervjuer framkom att pedagogerna uppfattade en förändrad syn och högre krav på dagens dokumentation. En skillnad var från tidigare fokus på barns görande till ett alltmer fokus på lärande. En gemensam uppfattning var att barn idag beskrivs i dokumentationen utifrån styrkor och intressen. Dokumentation användes både i planerade och i spontana sammanhang. Den användes för arbetslaget, för barnen, föräldrarna samt som underlag i det systematiska kvalitetsarbetet. Utbildning, erfarenhet och tid för dokumentation verkade ha betydelse för hur dokumentationen gjordes och användes för att utveckla kvaliteten i verksamheten. Avseende dokumentationens betydelse för utveckling, uppfattade pedagogerna att den synliggjorde lärandet för barn, pedagoger och föräldrar. Uppfattningar om den specifika dokumentationen för barn i behov av särskilt stöd skilde sig åt i hur och om den ledde till utveckling.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28576
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_28576_3.pdf (263.5Kb)
Date
2012-02-09
Author
Olsson, Karin
Pikkarainen, Virpi
Keywords
dokumentation
förskola
alla barn
barn i behov av särskilt stöd
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT11-IPS-08 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV