• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vad hade hänt annars?" Fyra flickors livsberättelser om sin tid i en särskild undervisningsgrupp

Abstract
Syfte: Studiens syfte har varit att ta del av fyra flickors livsberättelser om deras tid i en särskild undervisningsgrupp. Följande forskningsfrågor har fokuserats i undersökningen: o Vilka sociala och kunskapsmässiga konsekvenser har placeringen fått för dem efter ti-den i gruppen? o Vilka likheter respektive skillnader finns det i flickornas upplevelser av sin skoltid och tiden i den särskilda undervisningsgruppen? Teori: Studien använder sig av fenomenologiska livsvärldsberättelser som tolkats utifrån ett herme-neutiskt perspektiv. Metod: Fyra flickor som alla är minst 18 år har intervjuats med hjälp av halvstrukturerade livsvärlds-intervjuer. Resultat: Flickorna i undersökningen är alla nöjda med sin tid i den särskilda undervisningsgruppen. De känner alla fyra att de blev sedda och bemötta utifrån sina egna förutsättningar av personalen. Ingen av dem har upplevt att de haft det jobbigt med inlärningen i skolan före skolår fem till sju. Detta trots att en av flickorna har dyslexi. Det var när de kom i puberteten som problemen började uppstå. Byte till som de säger dåliga kompisar och ett mindre fokus på skolan gjorde att det beslutades att åtgärden för dem var en placering i en särskild undervisningsgrupp. Alla informanterna har växt upp under som de säger oroliga hemförhållanden. En annan likhet mellan flickorna är en avsaknad av regler i hemmet och att de under långa perioder levt till-sammans med en förälder. Gemensamt för dem är att det varit som de uppger livsavgörande för dem att placeras i den särskilda undervisningsgruppen. Tiden där gav dem möjlighet att bryta med en destruktiv livsstil och gav dem strategier för att kunna hantera sina fortsatta liv på det som de beskriver ett bra sätt.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28580
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_28580_1.pdf (239.5Kb)
Date
2012-02-09
Author
Pansell Edvardsson, Hanna
Keywords
särskild undervisningsgrupp
flickor
intervjustudie
inkludering/exkludering
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT11-IPS-10 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV