Visa enkel post

dc.contributor.authorPansell Edvardsson, Hanna
dc.date.accessioned2012-02-09T13:11:58Z
dc.date.available2012-02-09T13:11:58Z
dc.date.issued2012-02-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28580
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte har varit att ta del av fyra flickors livsberättelser om deras tid i en särskild undervisningsgrupp. Följande forskningsfrågor har fokuserats i undersökningen: o Vilka sociala och kunskapsmässiga konsekvenser har placeringen fått för dem efter ti-den i gruppen? o Vilka likheter respektive skillnader finns det i flickornas upplevelser av sin skoltid och tiden i den särskilda undervisningsgruppen? Teori: Studien använder sig av fenomenologiska livsvärldsberättelser som tolkats utifrån ett herme-neutiskt perspektiv. Metod: Fyra flickor som alla är minst 18 år har intervjuats med hjälp av halvstrukturerade livsvärlds-intervjuer. Resultat: Flickorna i undersökningen är alla nöjda med sin tid i den särskilda undervisningsgruppen. De känner alla fyra att de blev sedda och bemötta utifrån sina egna förutsättningar av personalen. Ingen av dem har upplevt att de haft det jobbigt med inlärningen i skolan före skolår fem till sju. Detta trots att en av flickorna har dyslexi. Det var när de kom i puberteten som problemen började uppstå. Byte till som de säger dåliga kompisar och ett mindre fokus på skolan gjorde att det beslutades att åtgärden för dem var en placering i en särskild undervisningsgrupp. Alla informanterna har växt upp under som de säger oroliga hemförhållanden. En annan likhet mellan flickorna är en avsaknad av regler i hemmet och att de under långa perioder levt till-sammans med en förälder. Gemensamt för dem är att det varit som de uppger livsavgörande för dem att placeras i den särskilda undervisningsgruppen. Tiden där gav dem möjlighet att bryta med en destruktiv livsstil och gav dem strategier för att kunna hantera sina fortsatta liv på det som de beskriver ett bra sätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IPS-10 SPP600sv
dc.subjectsärskild undervisningsgruppsv
dc.subjectflickorsv
dc.subjectintervjustudiesv
dc.subjectinkludering/exkluderingsv
dc.title"Vad hade hänt annars?" Fyra flickors livsberättelser om sin tid i en särskild undervisningsgruppsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post