Skolsköterskans strategier för att skapa ett stödjande elevhälsosamtal
The school health nurse strategies for creating a supportive health dialogue
Abstract
Sedan den första skolsköterskan anställdes 1919 i Stockholm har skolsköterskorna bedrivit ett hälsofrämjande arbete på olika sätt. På senare år har hälsobesöket med elevhälsosamtalet hamnat i fokus och detta arbete syftar till att beskriva skolsköterskornas uppfattning om elevhälsosamtalet i grundskolan och på gymnasieskolan. En fokusgruppsintervju med fem skolsköterskor från Göteborg genomfördes och materialet bearbetades fenomenografiskt i en pilotstudie. Resultatet presenterades som tre huvudkategorier: ”Att använda en strategi”, ”Att skapa en relation” och ”Att utvärdera”. En del av resultatet i studien bekräftas av andra studier. Bland annat vikten av tillit mellan skolsköterska och elev, att det är viktigt att skolsköterskan ger eleven full uppmärksamhet i elevhälsosamtalet och att det är viktigt att skapa en relation. Ny kunskap som framkom var att skolsköterskorna vill arbeta mer proaktivt tillsammans med elevhälsoteamen på skolorna. Tillsammans kan de arbeta mer övergripande utifrån de behov som framkommit under elevhälsosamtalen på gruppnivå.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-02-09Author
Olander, Åsa
Keywords
School nurse
Health dialogue
School health nursing
School health promotion
Language
swe