Show simple item record

dc.contributor.authorOlander, Åsa
dc.date.accessioned2012-02-09T13:41:33Z
dc.date.available2012-02-09T13:41:33Z
dc.date.issued2012-02-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28581
dc.description.abstractSedan den första skolsköterskan anställdes 1919 i Stockholm har skolsköterskorna bedrivit ett hälsofrämjande arbete på olika sätt. På senare år har hälsobesöket med elevhälsosamtalet hamnat i fokus och detta arbete syftar till att beskriva skolsköterskornas uppfattning om elevhälsosamtalet i grundskolan och på gymnasieskolan. En fokusgruppsintervju med fem skolsköterskor från Göteborg genomfördes och materialet bearbetades fenomenografiskt i en pilotstudie. Resultatet presenterades som tre huvudkategorier: ”Att använda en strategi”, ”Att skapa en relation” och ”Att utvärdera”. En del av resultatet i studien bekräftas av andra studier. Bland annat vikten av tillit mellan skolsköterska och elev, att det är viktigt att skolsköterskan ger eleven full uppmärksamhet i elevhälsosamtalet och att det är viktigt att skapa en relation. Ny kunskap som framkom var att skolsköterskorna vill arbeta mer proaktivt tillsammans med elevhälsoteamen på skolorna. Tillsammans kan de arbeta mer övergripande utifrån de behov som framkommit under elevhälsosamtalen på gruppnivå.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSchool nursesv
dc.subjectHealth dialoguesv
dc.subjectSchool health nursingsv
dc.subjectSchool health promotionsv
dc.titleSkolsköterskans strategier för att skapa ett stödjande elevhälsosamtalsv
dc.title.alternativeThe school health nurse strategies for creating a supportive health dialoguesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record