dc.contributor.author | Olander, Åsa | |
dc.date.accessioned | 2012-02-09T13:41:33Z | |
dc.date.available | 2012-02-09T13:41:33Z | |
dc.date.issued | 2012-02-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28581 | |
dc.description.abstract | Sedan den första skolsköterskan anställdes 1919 i Stockholm har skolsköterskorna bedrivit ett hälsofrämjande arbete på olika sätt. På senare år har hälsobesöket med elevhälsosamtalet hamnat i fokus och detta arbete syftar till att beskriva skolsköterskornas uppfattning om elevhälsosamtalet i grundskolan och på gymnasieskolan. En fokusgruppsintervju med fem skolsköterskor från Göteborg genomfördes och materialet bearbetades fenomenografiskt i en pilotstudie. Resultatet presenterades som tre huvudkategorier: ”Att använda en strategi”, ”Att skapa en relation” och ”Att utvärdera”. En del av resultatet i studien bekräftas av andra studier. Bland annat vikten av tillit mellan skolsköterska och elev, att det är viktigt att skolsköterskan ger eleven full uppmärksamhet i elevhälsosamtalet och att det är viktigt att skapa en relation. Ny kunskap som framkom var att skolsköterskorna vill arbeta mer proaktivt tillsammans med elevhälsoteamen på skolorna. Tillsammans kan de arbeta mer övergripande utifrån de behov som framkommit under elevhälsosamtalen på gruppnivå. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | School nurse | sv |
dc.subject | Health dialogue | sv |
dc.subject | School health nursing | sv |
dc.subject | School health promotion | sv |
dc.title | Skolsköterskans strategier för att skapa ett stödjande elevhälsosamtal | sv |
dc.title.alternative | The school health nurse strategies for creating a supportive health dialogue | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |