dc.contributor.author | Dahlgren, Linda | |
dc.date.accessioned | 2012-02-14T15:14:47Z | |
dc.date.available | 2012-02-14T15:14:47Z | |
dc.date.issued | 2012-02-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28688 | |
dc.description | Kandidatuppsats i Turismgeografi | sv |
dc.description.abstract | Sammanfattning
I uppsatsen behandlas hur platser inom turismnäringen presenteras genom bilder. Inom turismnäringen
har bilder flera användningsområden. Exempelvis kan de kommunicera idéer
om platser, eller modifiera och förbättra samma idéer. Men de kan också förstärka system
av tankar då de värderingar och föreställningar som förknippas med en plats många gånger
används för att marknadsföra platsen. Syftet med undersökningen är att undersöka hur
turistdestinationen Göteborg presenteras på den officiella stadsguiden goteborg.com. Två
stycken frågeställningarna har formulerats: ”Vem får utrymme på goteborg.com?” och
”Vilket sammanhang kan utläsas mellan de som ges utrymme på goteborg.com?”. Det
teoretiska ramverket är uppbyggt av definitioner av platsbilder samt teorier kring hur
turismnäringen skapar en diskurs med hjälp av dessa. I uppsatsen ses turismnäringens
platsbilder som stereotypa och visar endast en liten del av de olika identiteter och
kulturyttringar som en plats innehåller. Det finns en egen diskurs inom turism som gör en
uppdelning mellan ”Vi” och ”De”, och som blir tydlig i de bilder som produceras för att
marknadsföra olika destinationer. Med hjälp av den postkoloniala teoribildningen görs en
fördjupning i temat ”Vi och De” för att understryka och problematisera de förhållanden som
finns på lokal nivå. En kvantitativ bildanalys genomförs av ett urval bildmaterial från
goteborg.com som framkallar ett mönster av en enahanda bild med betoning på ett
västerländskt perspektiv, kvinnan, de vuxna, och turistens dominerande position. En modell
utvecklas som ett förslag på hur diskussion kan föras kring platsbilden och nya bilder av
destinationen kan uttryckas. En slutsats som dras är att en postkolonial problematik
existerar på västerländska destinationer i och med det avstånd som skapas genom de
platsbilder som turismnäringen framställer. | sv |
dc.relation.ispartofseries | Student essay | sv |
dc.relation.ispartofseries | kulturgeografi med inriktning mot turism 2012:1 | sv |
dc.title | Perspektiv på bilder av turistdestinationen Göteborg - En studie av stadens officiella besöks- och evenemangsguide goteborg.com | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviorLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg. Human and Economic Geography | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet. Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |