• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Human and Economic Geography / Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi (-2012)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi (-2012)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Human and Economic Geography / Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi (-2012)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi (-2012)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perspektiv på bilder av turistdestinationen Göteborg - En studie av stadens officiella besöks- och evenemangsguide goteborg.com

Sammanfattning
Sammanfattning I uppsatsen behandlas hur platser inom turismnäringen presenteras genom bilder. Inom turismnäringen har bilder flera användningsområden. Exempelvis kan de kommunicera idéer om platser, eller modifiera och förbättra samma idéer. Men de kan också förstärka system av tankar då de värderingar och föreställningar som förknippas med en plats många gånger används för att marknadsföra platsen. Syftet med undersökningen är att undersöka hur turistdestinationen Göteborg presenteras på den officiella stadsguiden goteborg.com. Två stycken frågeställningarna har formulerats: ”Vem får utrymme på goteborg.com?” och ”Vilket sammanhang kan utläsas mellan de som ges utrymme på goteborg.com?”. Det teoretiska ramverket är uppbyggt av definitioner av platsbilder samt teorier kring hur turismnäringen skapar en diskurs med hjälp av dessa. I uppsatsen ses turismnäringens platsbilder som stereotypa och visar endast en liten del av de olika identiteter och kulturyttringar som en plats innehåller. Det finns en egen diskurs inom turism som gör en uppdelning mellan ”Vi” och ”De”, och som blir tydlig i de bilder som produceras för att marknadsföra olika destinationer. Med hjälp av den postkoloniala teoribildningen görs en fördjupning i temat ”Vi och De” för att understryka och problematisera de förhållanden som finns på lokal nivå. En kvantitativ bildanalys genomförs av ett urval bildmaterial från goteborg.com som framkallar ett mönster av en enahanda bild med betoning på ett västerländskt perspektiv, kvinnan, de vuxna, och turistens dominerande position. En modell utvecklas som ett förslag på hur diskussion kan föras kring platsbilden och nya bilder av destinationen kan uttryckas. En slutsats som dras är att en postkolonial problematik existerar på västerländska destinationer i och med det avstånd som skapas genom de platsbilder som turismnäringen framställer.
Examinationsnivå
Student Essay
Övrig beskrivning
Kandidatuppsats i Turismgeografi
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28688
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi (-2012)
Fil(er)
student essay (2.368Mb)
Datum
2012-02-14
Författare
Dahlgren, Linda
Serie/rapportnr.
Student essay
kulturgeografi med inriktning mot turism 2012:1
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV