• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Masteruppsatser HDK (-jun 2012)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Masteruppsatser HDK (-jun 2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Midsommar, systembolag & förmiddagsfika - En studie om svenska företags val av marknadsstrategi vid internationalisering. Vilka faktorer spelar in när ett företag väljer att framhäva sitt ursprungsland?

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen inom företags framhävande av sitt ursprungsland vid internationalisering. Studien syftar till att !nna vilka faktorer som spelar in när ett företag väljer att framhäva sitt ursprung som del i en marknadsstrategi vid internationalisering. Problem: - Hur ser den övergripande internationaliseringsprocessen ut bland svenska företag? - Vilka faktorer spelar in när ett företag utformar sin marknadsstrategi vid internationalisering? - Hur arbetar svenska företag med att framhävs sitt ursprungsland? Teori: I Litteraturöversikten presenteras internationaliseringsteorier, modell över makromiljön, marknadsmixen, country of origin och produktanpassning. Studie: Studien är kvalitativ och baserad på intervjuer med nio fallföretag. Resultat: Svenska företag går mot en allt snabbare internationalisering. I utformandet av en marknadsstrategi är den viktigaste variabeln marknadskunskap. Att fram häva ett företags ursprungsland kan vara till fördel beroende på bransch och marknad som företaget ska in på. Företag kan framhäva ursprunget genom landet eller staden där företaget grundades eller där produkterna tillverkas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28871
Collections
  • Masteruppsatser HDK (-jun 2012)
View/Open
gupea_2077_28871_1.pdf (1.422Mb)
Date
2012-03-02
Author
Ahlgren, Louise
Keywords
Internationalisering
Country of origin
marknadsmixen
produktkomponenter
Kotlers 4-P
marknadskunskap
Series/Report no.
B & D 2011
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV