Midsommar, systembolag & förmiddagsfika - En studie om svenska företags val av marknadsstrategi vid internationalisering. Vilka faktorer spelar in när ett företag väljer att framhäva sitt ursprungsland?
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen inom företags framhävande
av sitt ursprungsland vid internationalisering. Studien syftar till att !nna vilka
faktorer som spelar in när ett företag väljer att framhäva sitt ursprung som del
i en marknadsstrategi vid internationalisering.
Problem: - Hur ser den övergripande internationaliseringsprocessen ut bland svenska
företag?
- Vilka faktorer spelar in när ett företag utformar sin marknadsstrategi vid
internationalisering?
- Hur arbetar svenska företag med att framhävs sitt ursprungsland?
Teori: I Litteraturöversikten presenteras internationaliseringsteorier, modell över
makromiljön, marknadsmixen, country of origin och produktanpassning.
Studie: Studien är kvalitativ och baserad på intervjuer med nio fallföretag.
Resultat: Svenska företag går mot en allt snabbare internationalisering. I utformandet
av en marknadsstrategi är den viktigaste variabeln marknadskunskap. Att fram
häva ett företags ursprungsland kan vara till fördel beroende på bransch och
marknad som företaget ska in på. Företag kan framhäva ursprunget genom
landet eller staden där företaget grundades eller där produkterna tillverkas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-03-02Författare
Ahlgren, Louise
Nyckelord
Internationalisering
Country of origin
marknadsmixen
produktkomponenter
Kotlers 4-P
marknadskunskap
Serie/rapportnr.
B & D 2011
Språk
swe