• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Masteruppsatser HDK (-jun 2012)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Masteruppsatser HDK (-jun 2012)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Midsommar, systembolag & förmiddagsfika - En studie om svenska företags val av marknadsstrategi vid internationalisering. Vilka faktorer spelar in när ett företag väljer att framhäva sitt ursprungsland?

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen inom företags framhävande av sitt ursprungsland vid internationalisering. Studien syftar till att !nna vilka faktorer som spelar in när ett företag väljer att framhäva sitt ursprung som del i en marknadsstrategi vid internationalisering. Problem: - Hur ser den övergripande internationaliseringsprocessen ut bland svenska företag? - Vilka faktorer spelar in när ett företag utformar sin marknadsstrategi vid internationalisering? - Hur arbetar svenska företag med att framhävs sitt ursprungsland? Teori: I Litteraturöversikten presenteras internationaliseringsteorier, modell över makromiljön, marknadsmixen, country of origin och produktanpassning. Studie: Studien är kvalitativ och baserad på intervjuer med nio fallföretag. Resultat: Svenska företag går mot en allt snabbare internationalisering. I utformandet av en marknadsstrategi är den viktigaste variabeln marknadskunskap. Att fram häva ett företags ursprungsland kan vara till fördel beroende på bransch och marknad som företaget ska in på. Företag kan framhäva ursprunget genom landet eller staden där företaget grundades eller där produkterna tillverkas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28871
Samlingar
  • Masteruppsatser HDK (-jun 2012)
Fil(er)
gupea_2077_28871_1.pdf (1.422Mb)
Datum
2012-03-02
Författare
Ahlgren, Louise
Nyckelord
Internationalisering
Country of origin
marknadsmixen
produktkomponenter
Kotlers 4-P
marknadskunskap
Serie/rapportnr.
B & D 2011
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV